Byggahus.se
Även om tvestjärten inte är farlig för varken hus eller människa, så kan den bli en sanitär olägenhet. Blir de tillräckligt många kan de ge sig på blommor och grönsaker i trädgården.

Du kan läsa artikeln här: Tvestjärt

Måste passa på att kasta in lite kuriosa här när vi ändå pratar tvestjärtar, för när jag fick reda på detta så trodde jag först inte på det, hämtat från Anticimex:

• Textutdrag om tvestjärtar med fokus på den brunaktiga insekten och dess förmåga att flyga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tvestjärt med utfällda genomskinliga vingar på en grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
gtidholm och 6 till
  • Laddar…
De smakar inte gott kan jag lova. Jag låg i sängen och åt lite chips från en skål då jag kände att chipset smakade konstigt. Jag spottade ut det jag hade i munnen och upptäckte delar av en söndertuggad tvestjärt!

• Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
gtidholm och 5 till
  • Laddar…
Tvestjärtar är nyttodjur som hjälper dig att rensa din trädgård på flera olika sorters skadedjur, den äter gärna både bladlöss, loppor och kvalster som annars kan skada odlingar och växter i din trädgård.

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Hej Lars,

jag tror att det är helt fel att denna insekt har hamnat i rubriken "skadedjur".

"...vanliga insektsmedel fungerar i regel också bra, till exempel kiselgur eller Myrr D...".
Hemskt råd !

Mvh
Jan

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.