Hej, Jag håller på att renovera min tvättstuga och har lite funderingar. Huset är byggt 1975 och mitt på väggen i tvättstugan så är det monterad en sockerbit med 5 kablar. Givetvis är det monterad en täckbricka

Följade färger:
blå
grön
brun/svart
gul
gul/grön jord

Jag misstänker att man kopplade in tvättmaskinen förr där. Idag så levereras tvättmaskinerna med vanliga stickproppar som man sätter i ett vanligt vägguttag. Kanske inte vanligt vägguttag då hushållsmaskiner brukar ha sina egna proppar.

Min fråga till er nu är:
Vad kan man hitta på med dessa 5 kablar?
Vägguttag
Ingenting

Tar emot tips och ideer innan jag tillkallar på elektrikern.
MVH, Jeanette

tommib
Välkommen till forumet!

Ta en bild, det säger mer än tusen ord. Troligen har du på väggen en anslutningsdosa för tvättmaskin/torktumlare. Det verkar som att det är trefas fram men det måste kontrolleras.

Det som behöver kollas initialt är bilder på själva anslutningspunkten, bild på gruppschemat (listan vart alla proppar går) och elcentralen. Det ger rätt mycket information om vad man kan vänta. Om du har utrustning och kunskap kan du också mäta på anslutningsdosan men det låter spontant inte som att det är något att rekommendera i ditt fall.

Troligen går det utmärkt att låta en elektriker installera två eller tre uttag från anslutningsdosan så att du har el till både tvättmaskin, torktumlare och strykjärn.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Eluttag utan kåpa med synliga kablar och anslutna trådar i en vägg under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Ta en bild, det säger mer än tusen ord. Troligen har du på väggen en anslutningsdosa för tvättmaskin/torktumlare. Det verkar som att det är trefas fram men det måste kontrolleras.

Det som behöver kollas initialt är bilder på själva anslutningspunkten, bild på gruppschemat (listan vart alla proppar går) och elcentralen. Det ger rätt mycket information om vad man kan vänta. Om du har utrustning och kunskap kan du också mäta på anslutningsdosan men det låter spontant inte som att det är något att rekommendera i ditt fall.

Troligen går det utmärkt att låta en elektriker installera två eller tre uttag från anslutningsdosan så att du har el till både tvättmaskin, torktumlare och strykjärn.

• Elektrisk dosa i vägg med exponerade trådar och anslutningsklemmar under installation.
    Skapa konto
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Hej igen, så nu har jag förhoppningsvis laddat upp upp bilder. Vad jag kan se i proppskåpet. Så går detta på en egen propp/säkring. Jag har nämligen två proppar som gäller tvättstugan. En som heter tvättmaskin och en som heter tvättstuga. Så man kan inte alls göra ett uttag själv ( då menar jag inte mig givetvis) av tre kablar. Utan man måste först ta reda på vilka faser de har.

Mvh, Jeanette

Zanka Zanka skrev:
Hej igen, så nu har jag förhoppningsvis laddat upp upp bilder. Vad jag kan se i proppskåpet. Så går detta på en egen propp/säkring. Jag har nämligen två proppar som gäller tvättstugan. En som heter tvättmaskin och en som heter tvättstuga. Så man kan inte alls göra ett uttag själv ( då menar jag inte mig givetvis) av tre kablar. Utan man måste först ta reda på vilka faser de har.

Mvh, Jeanette
Ta bild på elcentralen med gruppschema och lägg upp också. Som @tommib skriver så har du högst troligt en 3-fasgrupp till tvättmaskinen (dvs du har skyddsjord + nolla + 3 st olika faser till din ”sockerbit”). Säkringen märkt ”tvättstuga” kan vara en egen enfasgrupp för belysning/vägguttag. Beroende på om du har en äldre diazedcentral eller modern central med dvärgbrytare ser det lite olika ut men i sett till färgerna på kablarna gissar jag att du har en diazedcentral liknande denna:

Bild på en äldre diazed elcentral med markerade 3-fasgrupp säkringar.
Skapa konto

Det röda jag ringat in är en 3-fasgrupp som består av 3 säkringar, 1 för varje fas vilket du troligen har till din ”sockerbit”, placering och utförande kan variera. Hur just din elcentral är uppbyggd ska framgå av gruppförteckningen :

Hand som håller ett gruppschema för en diazedsäkringscentral med förteckning över olika elgrupper och säkringar.
Skapa konto

Längst ner till vänster visas hur säkringarna/grupperna är placerade i centralen. Denna förteckning kan också skilja sig hur den ser ut men informationen ska finnas där.

Så fota lite mer och lägg upp så kan du få säkrare svar!

Tillägg: mina bilder har ingen koppling till varandra så därför stämmer inte gruppförteckningen på min bild med hur centralen ser ut.

• Gilla
Zanka och 2 till
  • Laddar…
Elcentral med säkringar och handskrivna etiketter på en vägg.
Skapa konto
Gammalt elschema med objekt och strömstyrkor för hushållsutrustning och rum beteckningar.
Skapa konto
Hej igen, tack för all hjälp och tålamod.Här kommer bilderna. Mvh, Jeanette

D Dub361 skrev:
Ta bild på elcentralen med gruppschema och lägg upp också. Som @tommib skriver så har du högst troligt en 3-fasgrupp till tvättmaskinen (dvs du har skyddsjord + nolla + 3 st olika faser till din ”sockerbit”). Säkringen märkt ”tvättstuga” kan vara en egen enfasgrupp för belysning/vägguttag. Beroende på om du har en äldre diazedcentral eller modern central med dvärgbrytare ser det lite olika ut men i sett till färgerna på kablarna gissar jag att du har en diazedcentral liknande denna:

[bild]

Det röda jag ringat in är en 3-fasgrupp som består av 3 säkringar, 1 för varje fas vilket du troligen har till din ”sockerbit”, placering och utförande kan variera. Hur just din elcentral är uppbyggd ska framgå av gruppförteckningen :

[bild]

Längst ner till vänster visas hur säkringarna/grupperna är placerade i centralen. Denna förteckning kan också skilja sig hur den ser ut men informationen ska finnas där.

Så fota lite mer och lägg upp så kan du få säkrare svar!

Tillägg: mina bilder har ingen koppling till varandra så därför stämmer inte gruppförteckningen på min bild med hur centralen ser ut.

tommib
Du har en trefasgrupp till den där dosan så det är inga problem att installera tre separata uttag, ett per fas, för TM, TT och något annat (givet att det är ok med uttag där). Du ser i gruppförteckningen vilka säkringar som ingår i respektive grupp. Titta längst ner till vänster på bilden av gruppförteckningen där centralen är ritad så ser du att grp 2 (liksom 1 och 3) består av tre säkringar som ligger i resp kolumn.

Edit: Du bör också komplettera med en propphuv till den säkringsplatsen som saknar det. Beröringsskyddet på gamla diazedcentraler är inte helt bra. Dessa kan du köpa på större byggaffärer, elbutiker och t.ex. Clas Ohlson.

Du har som vi tidigare konstaterade två grupper som matar utrymmet. En som heter tvättmaskin som är en trefasgrupp (=tre säkringar ovanför varandra) samt en som tar belysning och kanske något allmänuttag (en säkring, nr 8 tror jag det var).

När du ändå har väggen öppen så kan du be att elektrikern sätter en kopplingsdosa lite högre upp på väggen och sen fördelar ut trefasgruppen till tre enkeluttag i infällda dosor. Om det inte är allt för mycket jobb kan man också be att hen byter ut ledarna till modern färgstandard men det behövs egentligen inte. Att konvertera en gammal trefas tvättmaskinsanslutning till tre enfasuttag är inget problem alls, det är en standardoperation.

Det finns ett till alternativ, om du bara behöver matning till tvättmaskin och torktumlare. Det är att installera ett Elko tvåvägsuttag för separata faser. Då tar du en fas till ena brunnen och en fas till den andra och får 2x10A. Nackdelen med detta är att det krävs ett tvåpoligt skydd (=tvåpolig dvärgbrytare) enligt tillverkarens anvisningar så du får egentligen inte installera det uttaget om du inte samtidigt stoppar in en ny säkring för det. Därför väljer jag också att inte länka till det. Givet dina förutsättningar är det enklare och bättre med tre separata envägsuttag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.