hej,

hur kan man montera en svävande bänkskiva för ett tvättställ? vägen är inte bärande och ska byggas för ändamålet och är inte bärande. Vill inte ha vinkeljärn som syns.

några förslag på lösningar?

• Svävande träbänkskiva med ovanpåliggande vitt tvättställ utan synliga stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett exempel, men du lär behöva mkt grövre grejer för att kunna bära upp skivan samt ett handfat.

Förzinkad dold konsol som används för att montera hyllor och bära upp handfat.
Skapa konto

jag tror inte det håller. tyvärr.

Som jag skrev, du lär behöva bra mkt grövre grejer, men det där är principen på hur man bygger "svävande hyllplan".

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Om du ska bygga en ny vägg så hade jag reglat ordentligt där skivan ska sitta och satt stora vinkeljärn direkt i reglarna. Fäller du in dessa i regeln så kan du täcka den stående delen med skivor så att bara den liggande delen sticker ut. På denna monteras sedan bänkskivan.

Om det är ett badrum så kan det bli svårt att göra tätskiktet helt enligt anvisning med denna lösning. Men man borde kunna välja en manschett som passar tight på vinkeljärnet och får till en bra lösning.

vad tror ni om att fästa en stålskena mellan taket och golvet samt även fästa den i väggen lite som gamla hyllsystemen i källaren?

• Stålskena fäst i vit vägg och tak med justerbar hyllarm.
    Skapa konto
Skulle man inte kunna fästa några rejäla (5-10mm tjocka) vinkeljärn på reglarna, sedan leta upp dem genom väggen, borra och gänga för M6/M8.
Sedan borde man kunna göra ganska låga konsoller (inte könsroller) för bänkskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.