Hej!
Rakt på sak.
Ska boka in elektriker snart som installerar JFB till min lilla etta.
I samband med det vill jag att han kopplar in tvättmaskin också, gällande elen främst.
Måste denna person ha behörighet att koppla in VA, eller får vem som helst göra det?
Allting är framdraget.

Tvättmaskinen hamnar i duschutrymmet som är ca 60cm brett och 1.6cm långt, mittemot duschhuvudet.
Ska köpa en tvättmaskin som är 45cm djup, alltså hamnar fronten på tvättmaskinen ca 110cm från mitten utav duschhuvudet.
finns en ip44 kopplingsdosa ca 2m från duschhuvudet.

Finns ingen skiljevägg utan enbart duschdraperi.

Räknas det som område 1 iom att en liten del utav TM hamnar inom 120cm från duschhuvudet, eller räknas det som område 2 iom att kopplingsdosan är 2m ifrån?

Om det blir område 1,finns det någonting (billigt) jag kan ordna själv, t.ex duschvägg i glas, duschkabin osv för att göra så TM hamnar i område 2?

Denna TM vill jag köpa, vilket blir ett problem om det hamnar i område 1.

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/FH2U2HDM1N/lg-tvatt-tork-fh2u2hdm1n

Men hittar ingen information om att den är ipx4 klassificerad.. Så antar det är ipx2 eller liknande.
Lägenheten är ganska liten och vill gärna ha en kombinerad TM men detta är den enda inom ett rimligt pris :-/

Redigerat:
Zon 2 på eluttaget och Zon 1 på halva tvättmaskinen.

Det behövs inget certifikat för att dra VVS men försäkringsbolag och fastighetsägare kan ha åsikter

• Gilla
J. Larsson
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Zon 2 på eluttaget och Zon 1 på halva tvättmaskinen.

Det behövs inget certifikat för att dra VVS men försäkringsbolag och fastighetsägare kan ha åsikter
Tack.
Alltså krävs det ipx4 på maskinen..

Om jag köper en duschkabin, kan jag ha en tvättmaskin precis intill (utan ipx4)?

eller kan jag köpa en duschvägg likt denna:
https://www.k-rauta.se/produkt/badrumsskarmvagg-opal-ippe019062-60x200cm-klarglas/6413820190624

Och positionerar glaset mot tvättmaskinen, kan jag då ha en tvättmaskin direkt intill duschväggen?
Maskin utan ipx4 alltså.

I följande skrift, Ladda ner "Elinstallationer i badrum" från SEK Svensk elstandards shop
står följande:
”Kan jag ha tvättmaskinen i badrummet?
Vid renovering av små badrum byts ofta badkaret ut mot en duschvägg. Risken finns att tvättmaskinen då hamnar i område 0 och 1 (120 cm från duschhuvud) istället för i område 2 (intill badkar). Ska en tvättma- skin placeras i detta område finns flera saker att ta hänsyn till.
• För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
• En apparat i område 1 ska vara fast installerad.
Följdfråga här blir: Tillåter tillverkaren att stickproppen klipps av och att apparaten installeras fast?
• Apparaten ska vara avsedd att installeras i område 1 enligt tillverkarens anvisningar.
• Apparater i område 1 ska ha kapslingsklass min IPX4 (vilket alla tvättmaskiner har)”

• Gilla
J. Larsson
  • Laddar…
Ovansidan håller alltid IPX4, troligen även framsidan. Det framgår tyvärr inte av specen så skäll gärna lite på elgiganten och LG.

Missa inte sargen du behöver för område 1.

• Gilla
J. Larsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ovansidan håller alltid IPX4, troligen även framsidan. Det framgår tyvärr inte av specen så skäll gärna lite på elgiganten och LG.

Missa inte sargen du behöver för område 1.
Jaha! Tack!
Då kan jag alltså fortsätta med min plan utan problem, tack så mycket!

Japp, ska höja upp TM med 30cm samt fixa en 10cm sarg runt duschhörnan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.