E
Hej,

I samband med stambyte ska vi flytta vårt kök, i det gamla köket blir det sovrum. I anslutning till där stammen går tänkte jag koppla in en tvättmaskin som då står bakom en skjutdörr. Enligt "säker vatten" förstår jag att den ska stå på en skvallerplåt men också vara kopplat till en vattenfelsbrytare (vi kommer inte kunna fixa en golvbrunn).
Vad finns det för krav på vattenfelsbrytaren? Finns en modell för 500:- som känns väldigt enkel i sin konstruktion, hur vet jag om den är godkänd? Se länk
En vattenfelsbrytare, Water Block, med förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra modeller verkar kosta många tusenlappar.

Bästa hälsningar
Emil

BirgitS
Det bästa är nog att du hör med ditt försäkringsbolag så att du får reda på vad just de har för krav.

E
Hej, jag har gjort det men ännu inte fått något svar. Jag är rädd att svaret blir att installationen ska följa "Säker Vatten" då kommer jag tillbaka till frågan. Kan ett sånt skydd uppfylla kraven?

Ser ut att vara testad/godkänd av det tyska testinstitutet TUV. Jag hade litat på manicken.
Däremot låter din installation med tvättmaskinen i garderob utan någon golvbrunn lite udda.

Många har tvättmaskin i köket, inte ofta det finns golvbrunn där.

E
Etompau: Alltså köket ska flyttas till annan lokal, kvar blir ett sovrum med en tillhörande skjutdörrsgarderob. Då den är belägen vid gamla stamläget tänkte jag att det kunde vara smidigt att koppla den dit eftersom avlopp och tillvatten finns. Självklart finns ingen golvbrunn och det känns som overkill att lösa då "säker vatten" skvallerplåt och vattenfelsbrytare. Enklare för nästa ägare att göra något annat med utrymmet om hen vill.

Dock svarade Tollco att den enkla vattenfelsbrytaren inte är säker nog. De rekommenderar istället ett system för 6000:- av typen .
Har ni annan rekommendation på enkel vattenfelsbrytare för jobbet? Får självklart kosta några tusen men det här kändes i överkant.

E
E
Tack för det!

Jag väntar fortfarande svar från ICA Försäkringar, de hade ingen skadehandläggare som kunde svara på frågan på kontoret utan ska återkomma nästa vecka. Känns lite märkligt, det kan inte vara så ovanligt?

Jag återkommer!

BirgitS
E emni0032 skrev:
Tack för det!

Jag väntar fortfarande svar från ICA Försäkringar, de hade ingen skadehandläggare som kunde svara på frågan på kontoret utan ska återkomma nästa vecka. Känns lite märkligt, det kan inte vara så ovanligt?

Jag återkommer!
De har nog julledigt fortfarande.

E
Dom sa att de inte har några särskilda synpunkter utöver att man följer gällande branschregler.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.