Hej, min tvättmaskin har slutat fylla vatten och visar felkod E10. Har kollat nålfilter, vattentrycket och filtren i tillslangen samt i maskinen och rengjort dessa. Maskinen klickar för att påbörja fyllning och står sedan och har ett brummande relä-ljud tills E10 lyser. Har kollat igenom så gott jag kunnat och inte hittat några lösa kontakter etc. Vad bör jag göra härnäst?

A
Kommer det in något vatten n alls?

electroluxaren skrev:
Kommer det in något vatten n alls?
Nej inget alls. Har testat att fylla vatten manuellt i tvättmedelsfacket och då kommer maskinen igång. Likaså funkar det att köra sköljprogram med manuell påfyllning så maskinen tömmer som den ska verkar det.

Jag beställde på vinst och förlust ventiler till inloppet och hoppas att det löser problemet.

A
Funkar nog om det inte är stopp efter ventilen. Brummet tyder ju på att ventilen får ström

• Gilla
Wabash cannonball
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Du har ju en aquastop på slangen! har du kollat om den släpper igenom vatten?

• Gilla
Wabash cannonball
  • Laddar…
Kanske dum fråga, men hur kollar jag det på bästa sätt?

electroluxaren skrev:
Du har ju en aquastop på slangen! har du kollat om den släpper igenom vatten?
Alltså den släpper inte igenom något vatten om jag tar loss den från maskinen och slår på omkopplaren på vattenkranen (dvs vattnet är på med bra tryck). Indikatorfönstret är mestadels rött. Kanske är det då slangen/aquastoppen likförbannat?

A
Prova med svagt flöde, det är ju egentligen en slangbrottsventil

electroluxaren skrev:
Prova med svagt flöde, det är ju egentligen en slangbrottsventil
Bytte inloppsslangen till en ny (den gamla skäppte inte igenom något vatten alls) med aquastop och visst fungerar den och tvättmaskinen som den ska nu. Tack för vägledning Electroluxaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.