Hej!

Vi bor i en villa som byggdes 1978.
Taket består av betongpannor.

Företaget Roofia är just nu i villaområdet och tvättar/målar tak på en hel del av grannarnas hus, samtliga hus byggdes samtidigt d.v.s. 1978.

Det blir väldigt fint men jag undrar om detta förlänger livslängden på taket?
Har kollat runt på lite olika hemsidor för företag som tvättar tak och vissa påstår att livslängden för taken förlängs med 10-15 år.

Stämmer detta?
Spelar det någon roll för betongpannornas funktion om det ligger mossa/smuts på dessa jämfört med rena och nymålade?

Tacksam för svar! :)

Mossan luckrar upp betongen och gör pannorna sprödare.
Betongpulvret rinner sedan ner i stuprören. Det behöver i sig inte vara ett problem, om man inte som i mitt hus ursprungligen ledde ner stupen i dräneringen. Dräneringsrören var helt massiva av röd betonggegga.
Om målning förlänger livet har jag inget svar på tyvärr, nu är det plåttak.

/Höghus

Redigerat:
  • Gilla
Pasjostrom och 2 till
  • Laddar…
Det är ju dav att byta underlagspapp ändå

• Gilla
leffeisala och 5 till
  • Laddar…
Själv gjorde jag en takbehandling med Tectorius 2016 på ett tak från -74 som var närmast poröst, men med bra takpapp och reglar under.,De ger en 10-årig garanti på taket och nu efter 8 år så ser det fortfarande "nytt" ut och deras utsago om att det oftast håller 20 år (även om de inte vågar garantera det)
Har inte något grus i hängrännorna, tidigare var det ett grustag varje vår.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Har själv högtryckstvättat takpannorna, sen sprutade dom med grönfri, lät det torka.
Köpte Hagmanns betong takfärg och målade med borste. Man kan spruta på också, men man måste då köpa
färgspruta som passar till ändamålet.
Pannorna blev som nya. Hur många år det håller vet jag inte, men snyggt blev det.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tänk på att få ett par reservpannor målade...

• Gilla
  • Älska
byggblc och 12 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Själv gjorde jag en takbehandling med Tectorius 2016 på ett tak från -74 som var närmast poröst, men med bra takpapp och reglar under.,De ger en 10-årig garanti på taket och nu efter 8 år så ser det fortfarande "nytt" ut och deras utsago om att det oftast håller 20 år (även om de inte vågar garantera det)
Har inte något grus i hängrännorna, tidigare var det ett grustag varje vår.
Jag anlitade tectorius 2010 att tvätta och måla betongpannor från -89. Det har kommit lite mossa på norrsidan men inget grus och ser fortfarande hyfsat ut så jag tycker det var värt pengarna. De inspekterade även pappen på känsliga ställen och bytte lite där det var dåligt. Pappen är väl den svaga länken i det hela, pannorna kan nog hålla länge än…

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Att de ”är i området” och att ” flera grabbar anlitat dem” får alla varningsklockor att ringa hos mig.

Fundera på vad du har för behov och sedan vem som bäst löser ditt behov.

”Dammsugarförsäljare” enligt min mening.

Om ditt tak är dåligt, vad kostar detta jämfört med ett helt nytt tak?

• Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Kempa_swe
A AndreasJohansson80 skrev:
Hej!

Vi bor i en villa som byggdes 1978.
Taket består av betongpannor.

Företaget Roofia är just nu i villaområdet och tvättar/målar tak på en hel del av grannarnas hus, samtliga hus byggdes samtidigt d.v.s. 1978.

Det blir väldigt fint men jag undrar om detta förlänger livslängden på taket?
Har kollat runt på lite olika hemsidor för företag som tvättar tak och vissa påstår att livslängden för taken förlängs med 10-15 år.

Stämmer detta?
Spelar det någon roll för betongpannornas funktion om det ligger mossa/smuts på dessa jämfört med rena och nymålade?

Tacksam för svar! :)
Vi hade några här som högtryckstvättade taket och sen målade pannorna för 2 år sedan och taken ser helt nya ut. Och de bytte även skadade pannor.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det ok att tvätta betongpannor med högtryck? Har väldigt mycket mossa men drar mig för att skrapa undan eländet...
Med högtryck känns det görbart, men tänkte att det kanske tar för hårt på pannorna (iof är säkert mossan värre...)

Jag har själv begärd en offert, men problemet är ju ändå totalbilden.

Taket är ju mer än betongpannor och det är den svagaste länken som avgör om du behöver till slut byta taket.

Är det så att dur är ganska säkert på att ditt papp är i bra skick, då kan det säkert vara värt. Säkert om du ser att betongpannorna börja bli spröda men har lite tjocklek kvar.

Skulle det trots målningen visa sig i efterhand att ditt papp är helt skör och dålig och börja läcka vid visa anslutningar), då kan det ändå vara bortkastade pengar.

Det ser dock väldigt snyggt ut och om ett hus har bara 25 år på nacken, så kanske är det ändå värd det.

I mitt fall har jag också ett likadant gammal hus och vill jag sätta solpaneler. Att sätta solpaneler på ett sånt gamma tak känns ju också lite tveksam.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tackar för alla svar!

Som sagt, att det blir snyggt är det inget tvivel om.
Men ska jag vara ärlig så spelar det inte så stor roll för mig hur taket ser ut.

Det jag funderar på är om det är värt att lägga 25.000 - 30.000 kr på att tvätta och måla om taket enbart för att förlänga livslängden på taket. Underlagspapp, läkt o.s.v. går de inte igenom utan detta handlar endast om pannorna.

Taket är just nu ca 43 år gammalt och skulle en tvätt/målning av taket förlänga livslängden 10-15 år längre än att bara låta taket ligga kvar som det är just nu så skulle jag absolut kunna tänka mig att göra den investeringen.

nino nino skrev:
Är det ok att tvätta betongpannor med högtryck?
skall man undvika,

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Nissens
T tergo skrev:
skall man undvika,
För att?

Nissens Nissens skrev:
För att?
För att det tar för hårt på pannorna och riskerar att ta bort skyddande lager.

Jag fick mitt tak kvastat och sprayat grönfri av en firma i våras innan jag monterade solceller på vårt hus från 1970.
Jag funderade på om det var värt att måla taket men det enda jag kom fram till att man la 25-30kkr på det estetiska (vilket jag inte tyckte det var värt).

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.