4 864 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Tvätta källarväggen med högtryckstvätt och sen köra luftavfuktare
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
Är det en dum idé att tvätta källarväggar med målartvätt och sedan spola av den med högtryckstvätten för att till sist torka rummet med en luftavfuktare innan målning?
Väggarna är kraftigt sotiga och jag vill snygga till rummet. Har tvättat med en omgång relativt kraftigt blandad målartvätt och en rotborsten. Skillnad blev det men målartvätten hinner torka/dra in i väggen innan jag hinner torka bort smutsen som släppt, så det blir smutsiga svep (brist på bättre ordval) där jag skrubbat. Tänkte att en högtryckstvätt kunde hand om den biten.
Väggarna kommer sen målas med alkydbaserad spärrgrund.
Jag har bara kallvatten att tillgå än så länge så därav tanken på högtryckstvätten.
Väggarna är kraftigt sotiga och jag vill snygga till rummet. Har tvättat med en omgång relativt kraftigt blandad målartvätt och en rotborsten. Skillnad blev det men målartvätten hinner torka/dra in i väggen innan jag hinner torka bort smutsen som släppt, så det blir smutsiga svep (brist på bättre ordval) där jag skrubbat. Tänkte att en högtryckstvätt kunde hand om den biten.
Väggarna kommer sen målas med alkydbaserad spärrgrund.
Jag har bara kallvatten att tillgå än så länge så därav tanken på högtryckstvätten.
alkydbaserad spärrgrund är ytterst olämplig på källarens yttre väggar och längst med golvet där det brukar ske fuktvandring. Målar du över med alkyd så får du putsskador och bubblig färg förr eller senare ....
Högtryckstvätt kan fungera om den inte skadar väggen och gräver gropar. Hellre vanlig trädgårdsslang som du spolar lätt men kontinuerligt medan du tvättar uppifrån och ner ?
gaia
Högtryckstvätt kan fungera om den inte skadar väggen och gräver gropar. Hellre vanlig trädgårdsslang som du spolar lätt men kontinuerligt medan du tvättar uppifrån och ner ?
gaia
Medlem
· Västerbotten
· 876 inlägg
När det gäller färgvalet så är jag inte så orolig. Dels så står huset på 15 meter sand så källaren är snustorr året om och dels har 3 oberoende målare pekat ut spärrgrund som mest lämpligt trots att de var medvetna om att det är två ytterväggar inblandade. Det enda alternativet jag har om det ska göras korrekt enligt boken är att slipa samtliga betongväggar och putsa om allt och sen lägga på silikatfärg. Med de alternativet väljer jag att chansa.
Jag provade idag med att spreja målartvätten med en avfettningsspruta, borstade väggarna med rotborste och spolade bort allt med en liten högtryckstvätt. Sen fick en lite större avfuktare sköta sitt.
Det är de sotiga väggarna i denna tråd det gäller: https://www.byggahus.se/forum/farg-...va-olika-ytor-och-forutsattningar-bilder.html
Jag provade idag med att spreja målartvätten med en avfettningsspruta, borstade väggarna med rotborste och spolade bort allt med en liten högtryckstvätt. Sen fick en lite större avfuktare sköta sitt.
Det är de sotiga väggarna i denna tråd det gäller: https://www.byggahus.se/forum/farg-...va-olika-ytor-och-forutsattningar-bilder.html
Klicka här för att svara