Efter ett par vintrar med mycket snöskottning (bor i Västerbottens kustland) börjar vi ögna åt snöslunge-hållet. Skulle helst vilja ha en batteridriven men har läst mycket skit om dom så är lite försiktig. Framförallt är det väl dom mindre/billigare enstegsmodellerna som verkar halvbra, men hur är egentligen dom batteridrivna tvåstegsslungorna? Såg ex. att Ryobi hade släppt en ny modell i år som verkade lovande (https://se.ryobitools.eu/tradgard/snoslungor/ry36stx61a/ry36stx61a-250/) och fanns även från ett par andra märken.

Någon som har erfarenhet och vill dela med sig? Gissar att dom flesta klarar nysnö helt okej, men hur är dom med blötare snö/plogkarmar?

B
Ah en själsfrände! Jag får hem min ego snt2400 på måndag lämpligt till nästa nederbörd. Har en hel del klipp från youtube att relatera till där den tuggar sig igenom allehanda plogvallar utan större problem. Hoppas på samma resultat även här. Fick även ett extra batteri om man registrerade sig på deras hemsida innan årsskiftet vilket är ett plus.

Om det är ekonomiskt fördelaktigt är väl tveksamt men då andra slungor kostar nästan detsamma kan det vara värt ett försök då den har fått bra betyg av andra.

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Spännande! Ego hade jag inte kollat så mycket på men den verkar ju lovande. Återkom gärna med recension

B
Premiärkörde Egon (bra smeknamn fö) ikväll med sursnö och rensade bort takras från delar av tomten. Den slängde bort det utan problem och kände inte att den sackade ner pga snömängden. Den upplevdes lite lätt däremot och behövde trycka på lite mer än bara drivningen för att ta sig igenom det packade men so far so good. 0 gradigt och lätt regn

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Premiärkörde Egon (bra smeknamn fö) ikväll med sursnö och rensade bort takras från delar av tomten. Den slängde bort det utan problem och kände inte att den sackade ner pga snömängden. Den upplevdes lite lätt däremot och behövde trycka på lite mer än bara drivningen för att ta sig igenom det packade men so far so good. 0 gradigt och lätt regn
Härligt! Det låter ju lovande :D. Det är ju framförallt typ takras, blötsnö och plogkarmar jag känt mig lite nojig kring men det verkar ju helt klart som en värdig ersättare till bensinare (och framförallt snösläde/skyffel som vi kör just nu :) )

Kollat in lite YT-filmer på ego slungan och den ser ju onekligen ut att orka med tung snö. På bild ser den lite plastig ut, hur är kvalitetskänslan? (Som Hondaägare är man ju lite bortskämd:))

B
Gårdagens körning som var väl mer ett test tömde ca 25-30% av batteriet på eco läge och tror den kommer räcka gott för vår uppfart som är två bilbredder.
Plast finns! Men upplever den som ganska tjock och styv, 3mm säger skjutmåttet, plåten på snöintaget är 2mm tjockt och den pulverlackade stålramen på 4,5mm.
Har ingen annan slunga att jämföra med sedan tidigare men min ryobigräsklippare känns mer klen än den här produkten.
När däcken monterades fanns gott om smörjfett för dreven så det bådar gott och det ska enl tillverkaren räcka dess livslängd.

Nästa omgång snö ska landa 26/12 så jag får ge mig till tåls ett tag till innan nya prov görs Grön och svart snöslunga parkerad i ett garage, bredvid garageporten, på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
B
Under senaste dygnet föll det 1dm lätt snö och som ett brev på posten kom en liten plogvall.
Styrde ihop det lilla med snösläden och tog fram Egon efter det. Körde min och en grannes uppfart utan problem. Tappade 3 av 5 batteripluppar när jag körde på Eco-läget men med medelfart på drivningen där det passade.
mer snö väntas vid nyår
Snöslunga i arbete på snötäckt väg, snöhögar, vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
villasuperstar och 2 till
  • Laddar…
B
Gårdagens snöfall bjöd på ett bra test för Egon.
Uppfart med tillhörande plogvall som var ca 50cm hög och lika bred med sk klabb/klibbsnö.

regn i luften och under dagen övergick det hela till slask. Egon tuggade på och rensade bort uppfarten inkl plogvallen men den fick kämpa lite hårdare. Hade 1 plupp av 5 kvar på batteriet när man var klar.

skulle påstå att den funkar som förväntat och lite till. Inget kladd, inga hörselskydd och bara köra igång. Jag är nöjd

• Gilla
villasuperstar och 2 till
  • Laddar…
Insåg att det skulle komma rejält med snö i mellandagarna så på annandagen fick det bli en sån här https://se.ryobitools.eu/tradgard/snoslungor/ry36stx61a/ry36stx61a-250/ :).

Är första gången jag kör slunga så har inte så mycket att jämföra med men tycker den funkar bra överlag. Har testat både djupare lössnö och blötsnö och det har inte varit några problem alls. Is har varit svårare för den men antar att det är samma för bensindrivna?

Ett par saker jag noterat om någon annan går i samma tankar:
- Snabeln (eller vad den heter) på toppen som styr ut snön har en tendens att vrida sig. Man får vara beredd när man kör så att det inte helt plötsligt vickar till lite och kastar åt ett annat håll
- När man trycker in reglaget för att den ska rulla tar det ibland ett tag innan den reagerar. Känns som att den är lite glapp, ska kolla detta med Ryobi om det är något känt fel

• Gilla
Grossman och 1 till
  • Laddar…
B
Vet att ego hade problem med snökastaren också att den inte hölls på plats under det första året. Något som de åtgärdat numera med ett metallclips man monterar fast. Detta var redan monterat på min vid leverans. Kanske något för ryobi också?

• Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Cheesen
Den enda batteridrivna slungan som jag hört något bra om är just den största modellen av Ego. Den känns dock för liten för våra behov i norrbotte, den går nog inte att jämföra med en 13 hkr bensinslunga.

V villasuperstar skrev:
Insåg att det skulle komma rejält med snö i mellandagarna så på annandagen fick det bli en sån här [länk] :).

Är första gången jag kör slunga så har inte så mycket att jämföra med men tycker den funkar bra överlag. Har testat både djupare lössnö och blötsnö och det har inte varit några problem alls. Is har varit svårare för den men antar att det är samma för bensindrivna?

Ett par saker jag noterat om någon annan går i samma tankar:
- Snabeln (eller vad den heter) på toppen som styr ut snön har en tendens att vrida sig. Man får vara beredd när man kör så att det inte helt plötsligt vickar till lite och kastar åt ett annat håll
- När man trycker in reglaget för att den ska rulla tar det ibland ett tag innan den reagerar. Känns som att den är lite glapp, ska kolla detta med Ryobi om det är något känt fel
Att det glappar och slamrar är väl helt normalt när det står Ryobi på grejorna... det är ju bara ett märke som har normal hobbynivå på kvalitétsnivån.
Testade en Ryobi gräslklippare för nått år sen och den var då som ny betydligt mera rapplig än min Husqvarna från 1989.

Japp, har aldrig haft Ryobi tidigare men känns ändå helt okej så här långt. Vi strulade lite när vi skulle frakta hem den så misstänker att glappet kan komma av det, men ska bli intressant att se hur den känns efter ett par omgångar. Anledningen att det var Ryobin var framförallt att det var den enda som fanns i butik och orkade inte vänta 7+ dagar på att få hem den.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Hej,
Intressant att läsa om batteridrivna 2-stegs slungor.

Är du fortsatt nöjd med ”Egon” och var finns de att köpa?

B
Just nu har det varit dåligt med snöfall så den har fått vila ett tag. Imorgon ska det komma några decimeter så då ska den motioneras.

Jag är fortfarande nöjd, den duger gott för en villaägare och kan slänga snö likvärdigt som en bensindriven. Blötsnö är ju aldrig enkel att bli av med och då fick den kämpa hårdare samt att den kan kännas lätt och klättrar på snön litegrann då, men för att slippa oljor, service och att batterierna kan kombineras med andra verktyg gör att den blir mer prisvärd. Kommer nog byta ut min batteridrivna ryobi-klippare och skaffa en ego-klippare till sommaren.

beställdes från Bygghemma och hann få ett extrabatteri på kampanjen som gronaverktyg.se hade till årsskiftet.
https://www.gronaverktyg.se/Start/Kampanjer/Challenge_2025

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.