Byggahus.se

Tvårörssystem med seriekopplade slingor

1. V
    Medlem Nivå 1
    Nu vid den senaste köldknäppen bestämde jag mig för att fixa de element som jag trodde var kalla för att de hade ventilpinnar/termostater som hade fastnat i stängt läge.

När jag hade fixat alla ventiler och luftat så kom det ändå inte något varmvatten. Det var tyvärr först då jag insåg att alla problemelement låg i samma hörn av huset - tillsammans med det element på en liten gästtoa som jag tillfälligt fick bortplockat inför en renovering för ett par veckor sedan.

Jag har alltid trott att jag hade ett tvårörssystem, så det bortplockade elementet blev bara pluggat. Det verkar dock som jag har flera seriekopplade slingor i huset då fyra element i närheten nu är helt kalla.

Jag har ett stenhus så jag har inte kunnat följa ledningar annat än att jag kan se att detta hörn verkar ligga på samma matning från pannan.

Är det här - tvårörssystem i källaren som sedan har seriekopplade slingor - en normal konstruktion i gamla 1940-talshus?
    Har jag tänkt rätt eller kan det vara något annat problem?
    Är det bara att bygla där elementet satt tidigare? Finns det färdiga byglar att köpa?