Byggahus.se
Är i färd med att renovera en extratoalett och skall snart bestämma mig för inredning. Alternativet till ett vanligt tvättställ är att sätta någon typ av tvättställsmöbel med skåp och lådor. Det har den fördelen att man får en praktisk förvaring på köpet men då har jag upptäckt att det oftast är tvättställ i gjutmarmor. Är det någon nackdel (eller fördel) jämfört med vanligt porslin?

Vad är era erfarenheter i ämnet?

Hittat på nätet, jag har sett jämförelser men hittar inte just dem:

http://www.lidkopingsbyggvaror.se/sida_100.asp
"Toalettstolar är i porslin, men när det gäller tvättställ kan du välja mellan flera material. Porslin är idealiskt i badrum, eftersom de glaserade ytorna tål vatten, är lätta att rengöra och håller sig lika fina år efter år.
Gjutmarmor är också ett vanligt material i tvättställ. Nackdelen kan vara att den porösa gjutmarmorn blir allt svårare att hålla rent, eftersom ytan ruggas upp med tiden.
Men det är inte det enda du kan välja! Idag finns det även tvättställ i glas, marmor, betong med mera."

Enda nackdelen jag kan komma på med porslin är att det kanske inte blir så bra om man tappar tunga saker i det, det kan spricka, men jag har aldrig lyckats med det och jag kan vara rätt fumlig av mig.

/ama

Tack för informationen.

Jag tror jag skall åka ut imorgon och kolla vad handeln har att erbjuda. Vi får väl se om jag kan stå emot alla försäljningsargument?

Idag har jag varit på Bauhaus och K-Rauta och synat handfaten. Det får bli ett i porslin, gjutmarmor känns väldigt "billigt" och konstgjort. Nu skall man bara bestämma VAD man skall köpa. :-/

Porslin funkar bäst. Mina föräldrar slängde precis ut sina senapsgula IFÖ från 1972. Inte för att de var slitna utan p.g.a. färgen.. Porslin håller bra.

Har själv ett hus där man för ca 10 år sedan satte in ett tvättställ i gjutmarmor. Repigt, smutsas fort och ser trist ut.

Givet val om du frågar mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.