Byggahus.se

Tvättnedkast, lucka och isolering?

1. U
    Medlem · 97 inlägg
    Hej!

Vi har tagit hål i bjälklaget för ett tvättnedkast. Den kommer ut på nedervåningen hörnet av tvättstugan, där vi tänker oss att tvätten ska komma ut på en bänk där man kan sortera den. På övervåningen ska vi ha en lucka i väggen precis vid trappen ned som är i ett allrum och på andra siden den väggen är ett kontorsrum där trumman kommer att bygga ut i.

Bjälklaget är fullisolerat då värmepanna ska stå där. Allt det här leder till två saker jag gärna skulle vilja få lite hjälpt att tänka lite kring.

Då bjälklaget är isolerat bör man väl isolera boxen som nedkastet sitter i på något bra sätt, antingen att det är två lager skivor med någon isolering eller ett rör i boxen med isolering runt? Sen kanske man ska ha en lucka nere också som är tjockare eller isolerad på något lämpligt sätt?

Jag har letat efter en bra och lite diskret lucka, vad tror ni om en inspektionslucka som man bara målar tillsammans med väggen typ: den här

2. F
    Medlem · 423 inlägg
    Någon isolering behövs nog inte du har ju en lucka som gör att luftpelaren står stilla. Inspektionslucka duger inte det skall vara enkelt och gediget.

3. U
    Medlem · 97 inlägg
    Tack, ska fortsätta leta lucka, svårt att hitta någon i storleken 200x200-250x250 som inte är inspektionslucka.

Hela boxen med luftspalten bygger ju ut i rummet, tänker mig att det är ungefär lika mycket material frånsett isoleringen mellan boxen i taken och kontoret på våningen ovanför som i det isolerade bjälklaget. Men jag har väldigt dålig kolla på ljudisolering, tanken slog mig bara nu att vi faktiskt tar bort isolering och gör en anslutning om väl med lucka.

4. Andreas Lundgren
    Medlem · 605 inlägg
    Bygg en snygg lucka i trä? Det gjorde vi till vårt tvättnedkast. Eller måttbeställ på ett snickeri om du inte vill bygga själv. Och se till att nedkastet är tillräckligt stort så att inte jeans fastnar, och att du inte har några skarvar som kan riva sönder strumpbyxor odyl.