Hej kära byggahus folket,
Jag älskar läsa alla era forum och har nu i flera dagar läst mig på vattenlås och stinkande tvättmaskiner men förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska lösa mitt problem. De vattenlås och förklaringar ser inte riktigt ut som mitt fall och jag är väldigt rädd att ta av röret utan att vara ganska säker på vad jag gör. Både för risken av spill men även för de kommer kräva en mindre akrobatisk handling då jag ej kan flytta ut maskinen ur rummet men hoppas jag får plats bakom den om jag tar ett djupt andetag.
Min maskin är udda installerad i ett pytte rum och som handikappad har jag svårt att nå och se riktigt hur det ser ut men jag har gjort mitt bästa med foton. Av samma skäl har jag tyvär ej råd att anlita någon för en peng heller.
Är osäker om det finns samband men strax efter att en granne flyttade in i lgh brevid (den stod tom innan) så har det börjat stinka riktigt hemskt från tvättmaskinens rum. Själva tvättmaskinen är ren och fin med alla silar rena och insidan också. Så stanken är definitivt från rören.
Stanken är rent avlopp och är så intensiv att den fyller upp flera rum och gör det lite svårt att andas om man står i hallen vid lilla rummet med tvättmaskinen.
Tvättade extra i hopp om att det skulle hjälpa men stanken kom tillbaka nästan direkt.
Så med böjda knän och hatten i handen ber jag om någon smart person har en lösning som en lite slö person som jag kan både förstå och utföra.
Tusen tack,
Herr. Stank
Jag älskar läsa alla era forum och har nu i flera dagar läst mig på vattenlås och stinkande tvättmaskiner men förstår fortfarande inte riktigt hur jag ska lösa mitt problem. De vattenlås och förklaringar ser inte riktigt ut som mitt fall och jag är väldigt rädd att ta av röret utan att vara ganska säker på vad jag gör. Både för risken av spill men även för de kommer kräva en mindre akrobatisk handling då jag ej kan flytta ut maskinen ur rummet men hoppas jag får plats bakom den om jag tar ett djupt andetag.
Min maskin är udda installerad i ett pytte rum och som handikappad har jag svårt att nå och se riktigt hur det ser ut men jag har gjort mitt bästa med foton. Av samma skäl har jag tyvär ej råd att anlita någon för en peng heller.
Är osäker om det finns samband men strax efter att en granne flyttade in i lgh brevid (den stod tom innan) så har det börjat stinka riktigt hemskt från tvättmaskinens rum. Själva tvättmaskinen är ren och fin med alla silar rena och insidan också. Så stanken är definitivt från rören.
Stanken är rent avlopp och är så intensiv att den fyller upp flera rum och gör det lite svårt att andas om man står i hallen vid lilla rummet med tvättmaskinen.
Tvättade extra i hopp om att det skulle hjälpa men stanken kom tillbaka nästan direkt.
Så med böjda knän och hatten i handen ber jag om någon smart person har en lösning som en lite slö person som jag kan både förstå och utföra.
Tusen tack,
Herr. Stank
Jo, den ser bra ut med både tratt och tydligt vattenlås tyvär förstår jag inte riktigt hur jag ska få tag på en sådan och är en gnutta osäker hur jag skulle installera en sån mackapär. Någon gång i månaden har jag möjlighet att nå en ikea butik och hade förhoppningar om att de skulle ha något som i din länk men om jag har förstått saker och ting korrekt så har de endast ett liknande tratt rör men dock inget vattenlås till det. Visserligen har jag tänkt så långt att dessa två delar kan inköpas och installeras separat men förlitar mig inte på min egen begåvning att göra något sådant utan en ledande hand.K Kane skrev:
Har du möjligtvis råd om inköp och installering ?
Tackar för svaret.
Näthandlare, de stora byggladorna (Bauhaus, Hornbach, etc) och lokala VVS-butiker.S Staaaanken skrev:Jo, den ser bra ut med både tratt och tydligt vattenlås tyvär förstår jag inte riktigt hur jag ska få tag på en sådan och är en gnutta osäker hur jag skulle installera en sån mackapär. Någon gång i månaden har jag möjlighet att nå en ikea butik och hade förhoppningar om att de skulle ha något som i din länk men om jag har förstått saker och ting korrekt så har de endast ett liknande tratt rör men dock inget vattenlås till det. Visserligen har jag tänkt så långt att dessa två delar kan inköpas och installeras separat men förlitar mig inte på min egen begåvning att göra något sådant utan en ledande hand.
Har du möjligtvis råd om inköp och installering ?
Tackar för svaret.
Montering kanske någon granne/bekant/släkting kan lösa. Är inte komplicerat.
Tyvär måste jag göra det själv så förhoppningen var att någon godhjärtad person i dessa forum kunde förklara för en som mig så jag kan lösa det.K Kane skrev:
Det är tyvär bara en hornbach nära mig som är svår för mig att nå och de kunde tyvär inte hjälpa mig med frågan.
Önskningen vore nog att om jag kunde montera bort endast en del av de rör som finns nu och sedan ersätta det med nytt således undviker jag att behöva nå golvet, tror du det är möjligt?
Det vill säga endast ta bort den biten jag här har cirklat in i rött. Det var krångligt att få med hela röret på bilden men tog ett nytt foto då allt förutom ett par centimeter av toppen är med och detta kanske är mer behjälpligt?
Jag förstår att problematiken är frustrerande men jag gjorde förarbetet innan jag postade här och undersökte alla lösningar i min cirkel och lokala butiker och om det varit behjälpliga skulle jag självklart föredra det, över att posta på ett forum där det är mycket krångligare att ge hjälp. Något jag har fullt förståelse för.
Redigering: Jag ser nu med glädje att jag lyckats få med hela röret på bild tillslut!
Vad tråkigt att det inte fanns någon hjälp att få. Konstigt nog verkar inga butiker ha just den delen jag behöver. Är det verkligen ett så ovanligt problem?
Den sortens utslagstratt brukar ha ett vattenlås i sig och det kan ha kärvat till sig, prova med att slå i en kastrull med nästan kokande vatten, så kan det släppa. Ser lite gammalt och passerat datumet, kanske måste bytas helt. Bor du i hus eller lägenhet.
Medlem
· Stockholms län
· 606 inlägg
Misstänker att du har rejält med skit i både tvättmaskinen och avloppsröret.
Jag kör ett 90 program med 1 diskmaskins tablett minst 2 gånger om året för att rensa ur tvättmaskinen. Prova det - men var beredd på att det antagligen lösgörs mycket gojs och att det eventuellt kan sätta igen ditt avloppsrör. Du får vara beredd att pausa urpumpning tillfälligt vid tvätt programmets slut.
Detta kan ge en tillfällig förbättring - men min erfarenhet är att om man inte har rengjort tvättmaskinen regelbundet från den var ny så återkommer stanken, tyvärr.
Jag kör ett 90 program med 1 diskmaskins tablett minst 2 gånger om året för att rensa ur tvättmaskinen. Prova det - men var beredd på att det antagligen lösgörs mycket gojs och att det eventuellt kan sätta igen ditt avloppsrör. Du får vara beredd att pausa urpumpning tillfälligt vid tvätt programmets slut.
Detta kan ge en tillfällig förbättring - men min erfarenhet är att om man inte har rengjort tvättmaskinen regelbundet från den var ny så återkommer stanken, tyvärr.
Den kommer inte från gråa röret. Jag kände varmluft som pustar upp från vita tratten. Och det luktade mindre direkt när jag tog ut tvättmaskinens avloppsslang (den gråa) och stoppade in plastpåse in i tratten och tejpade över tratten med silvertejp.Centano skrev:
Men några minuter efter började det lukta starkt igen. Hålet i väggen är otroligt svårt att nå men det kommer kall luft drag därifrån så allt jag är helt säker på är att lukten inte kommer från tvättmaskinen eller tvättmaskinenslang.
Lägenhet. Jag tänkte att byte var en lösning men inga butiker nära mig har passande del. Och hade hoppats om tydliga instruktioner så jag kunde göra bytet själv, det kunde butikerna inte heller hjälpa med. (bl.a bauhaus och jula)J jonaserik skrev:
Tack för tipset. För att kunna vara i lägenheten har jag tejpat igen hela rummet så behöver nog lite mental vila innan jag kan hantera den lukten igen.
Innan jag skrev här hade jag dock kört ett 90 graders program på tvättmaskinen samt hällt i en-två flaskor ljummet vatten innan jag tejpade för tratten helt och det hjälpte inte mer än i en minut eller två.
Det här görs flera gånger per år och gjordes även igen innan posten här.D Dortmunder DAB skrev:Misstänker att du har rejält med skit i både tvättmaskinen och avloppsröret.
Det hjälpte endast i ett par minuter.
Visuellt finns inget i rören.
AvloppsRöret från tvättmaskinen har lite skit i sig (det gråa) men både maskinen och röret luktar inte alls.
Finns det verkligen inte någon trevlig granne som kan hjälpa dig. Jag misstänker att vattenlåset behöver rengöras ordentligt och tror att det blir väldigt svårt för dig då allt behöver tas loss och rengöras ordentligt.S Staaaanken skrev:
Annars får du ringa biståndshandläggare i din kommun och förklara ditt läge och se om du på så sätt kan få hjälp.
Tyvär inte ett alternativ ingen av de vet hur man ska göra! . Kommunen har inte sådanna resurser.4774 skrev:
Finns det verkligen inte någon trevlig granne som kan hjälpa dig. Jag misstänker att vattenlåset behöver rengöras ordentligt och tror att det blir väldigt svårt för dig då allt behöver tas loss och rengöras ordentligt.
Annars får du ringa biståndshandläggare i din kommun och förklara ditt läge och se om du på så sätt kan få hjälp.
Jag får göra det själv men skulle då behöva någon snille som kunde förklara hur, är också säker på att som några nämnt så är rören gamla och om jag plockar isär det kommer de ej gå ihop igen så då behöver jag hitta ett ersättningsrör och har som sagt inte hittat en passande ersättare i butikerna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ännu en sån där ... "Hur ska man göra här så det blir bra!"
El -
Ännu en "ny spis, kollade inte elen" tråd
El -
Ännu ett “stormtestat” garagetält vikt sig som en överkokt sparris...
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Korrekt sätt för tvättmaskinens avlopp
Badrum -
Ännu en bärande vägg tråd, utvidga köket
Byggnadsfysik