Byggahus.se
Hej vänner
Har en cylinda tvättmaskin med några PR på nacken. Tyvärr har den slutat tömma sig på vatten. Måste nödtömma för att få upp luckan. Kan inte rätt facktermer men hittat skräp (mynt) vid den lilla luckan längst ner där jag nödtömmer maskinen. Gissar att det är silen som sitter där. Den går inte helt att skruva lös utan övervåld. Eller ska det alltid gå att få loss? Innanför sitter väl impeller/pumphus? Kan de komponenterna gå sönder?
Vill helst inte lägga en förmögenhet på att laga en ca 15-20 år gammal maskin men börjar få slut på rena kläder snart...

den skall vara lätt att ta ut men om man inte gjort det på länge och det är grejjer i denna så blir det tvärstopp
vålda ut den, den brukar då spricka och dela sig men det spelar ingen roll däremot så måste alla delarna finnas för att den skall tömma.
köp ev en ny eller om du får ihop delarna vid återmontering
inga pengar för varken insats eller komplett pump.
Om det är en Sverige byggd maskin så skall du vara rädd om den för det görs inga med den kvaliteten längre.
även om du reparerar den för 10.000.- så har du en bättre maskin som håller längre än vilken ny tvätt som helst

Tack för bra svar. Då ska jag ta i lite mer och vara glad och rädd om min svenska kvalitetsmaskin

Mvh p

Har du kollat avloppsslangen? Jag köpte en ny maskin och konstaterade när jag tog bort den gamla att avloppsröret var igenkorkat av tvättmedel och luddrester. Så det var troligen inget fel på gamla maskinen...

• Gilla
Petersvarta
  • Laddar…
Jag har även varit med om att ett mynt åkt upp i avloppsslangen och satt sig som ett lock. Försök känna/kolla om det sitter något direkt innan för hålet för avloppet. Jag fick böja en grillpinne för att lyckas dyrka lös myntet...

• Gilla
Petersvarta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.