Byggahus.se

Tvättmaskinen smutar ner vår tvätt!

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 163 inlägg

Skogsbullen

Medlem
    Vi har haft två olika tvättmaskiner (en Bosch och en Whirlpool), och båda dessa har satt fläckar på vår tvätt (se bifogade bilder). Det är inte alltid det händer, men i vissa tvättar får nästan alla plagg denna typ av smuts på sig. Maskinerna har varit nya, och inte av den allra billigaste modellen.

Inför senaste tvätten rengjorde jag gummibälgens veck från smuts, och rensade nålfällan ("filtret") nertill på maskinen. Resultatet blev inte bättre än förut, fortfarande smuts på kläderna.

Detta har hänt oss i två olika hus med två olika tvättmaskiner. Både mamma och svärmor säger att de aldrig varit med om något sådant, och att dom sällan rengör sina tvättmaskiner.

Vad gör vi för fel? För lite tvättmedel (vi följer tabellen på paketet)? För mycket? För full maskin?

2. N
    Medlem · stockholm · 3 437 inlägg

Noseone

Medlem
    Ser ut som tvättmedel, sköljer den inte ordentligt?

3. H
    Medlem · Stockholm · 1 171 inlägg

Hubbe2

Medlem
    Det där råkade vi också ut för med vår förra maskin. Har hittills inte sett det i den här, men det är skitirriterande, går inte att få bort heller, kläderna blir förstörda.
    Sitter som en grå-geggig massa på kläderna. Också nyfiken på vad det är.

4. V
    Medlem · Södermanland · 52 inlägg

Vita Huset

Medlem
    Jag fick också så där och hittade nånstans att det berode på skölmedel behållaren eller ledningarna till sköljmedlet som beckat igen, jag gjorde rent och mitt försvann.

5. C
    Anonym

cheetah1

Anonym
    Man tar ett hushållspapper efter varje tvätt och torkar av luckan. Typiskt fenomen på frontmatade tvättmaskiner, det lägger sig tvättmedels/sköljmedelsrester där gummit sluter mot glaset. Misstänker att dom lite dyrare maskinerna har uppfunnit nån lösning på det här, men alla frontmatade maskiner vi har haft har haft samma hyss för sig. Det brukar dock gå bort om man tvättar igen?

6. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Jag skulle vilja lägga in en sak om det här, som gammal leverantör av kemtekniska produkter så lärde jag mig att kombinationen av tvättmedelssort, mängd tvättmedel, hårdhet på vattnet och eventuellt val av sköljmedel och mängd på det i extrema fall (eller vid otur) kan förstöra tvätten mer än att rengöra. Tvättmedel är också en färskvara (tro det eller ej) och gammalt eller "uppfuktat" medel är inte heller lika effektivt. Sen har vi också aspekten om det är med eller utan fosfater. På de flesta ställen brukar det funka kanon hur man än gör men det finns ställen i landet där det kan "skita" sig totalt ibland.
    Och till sist som Vita huset nämnde, rester av medel i systemet är inte heller bra och att det fastnar grundar sig i både kvallite på medel och maskinen som ska pumpa ut vatten och medel.

• Laddar…
  7. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 860 inlägg

Anna_H

Husägare
    Vill minnas att det blev så i vår i början när maken knökade in så mycket han kunde och doserade tvättmedlet på fri hand. Vi har väldigt mjukt vatten och bör därför dosera lite mindre än vad tabellerna anger för mjukt vatten. Dessutom är 6 kilo tvätt bra mycket mindre än man tror, tvätten måste få plats att "hoppa runt" lite.

Så mitt "heta" tips är att knö in så mycket tvätt du brukar ta, sedan ta ut den och väga den. Stämmer vikten med hur mycket som ryms i din maskin?

Väger gör man enkelt med badrumsvågen: väg dig själv med tvätten i famnen och sedan igen utan tvätt. Skillnaden mellan de två vikterna är vad tvätten väger.

8. S

Skogsbullen

Medlem
    Det är ju möjligt, men vad gör man åt det? En reparatör? Det har som sagt hänt på olika maskiner, båda ganska nya.

Vi använder aldrig sköljmedel. Men det kanske kan ha betydelse i alla fall?

Den teorin tror jag inte alls på. Jag brukar torka av luckan efter varje tvätt, eftersom hårstrån från familjens långhåriga medlemmar brukar samlas där.

Den kant där gummit sluter mot glaset ligger längst ut på vår maskin, och jag har mycket svårt att tro att någon del av tvätten skulle komma i kontakt med den. I så fall skulle t ex en ärm kilas in mellan luckan och gummit, vilket skulle leda till läckage ut på golvet. Det har aldrig hänt. Dessutom sitter fläckarna på många olika plagg, och på stora delar av plaggen.

9. S

Skogsbullen

Medlem
    Vi har använt olika tvättmedel, både flytande och pulver. Det har blivit fläckar i båda fallen. Vi mäter alltid upp mängden i en graderad tvättboll. Senast vi körde och fick mycket fläckar hade jag precis köpt ett nytt paket tvättmedel, inget gammalt som stått i flera år alltså.

Hårdheten på vattnet har jag inte mätt, men enligt experter skall det vara mjukt (vi bor i ett område med urberg). Vi doserar efter det.

10. Glufsglufs
    Medlem · Uppsala · 4 771 inlägg

Glufsglufs

Medlem
    Ok, men prova dels med lite mindre medel och kör maskinen ett par gånger tomma så kanske eventuella rester försvinner också.

11. S

Skogsbullen

Medlem
    Jag vägde den senaste tvätten (som fick mycket fläckar) och den vägde ca 3,5 kg. Maskinen har en kapacitet på 5,5 kg, så det är rät stor marginal.

Tvättmedlet mäter vi alltid upp, så det skall vara rätt mängd.

Däremot kom jag på en annan sak: Vi är inte så noga med att sortera mellan bomull och syntet. Vi kör t-shirts och vindjackor av nylon i samma tvätt, och alltid på bomullsprogrammet. Skulle det kunna ha betydelse?

12. Mikael_L
    Medlem · 40 839 inlägg
    Den går baklänges, vänd på stickproppen .!!! :D ;)

Det kan vara anledningen, ev tillsammans med välfylld maskin.
    Moderna maskiner sköljer med oerhört lite vatten jämfört med äldre.
    Allt för att nå energiklass A och AA...

13. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    Sparsam sköljning och det miljövänliga tvättmedel med Zeoliter ( ynklig ersättare till fosfater) som är ett bra grågrund för påväxt av alla slags grå klett. För att se detta gegga/hinna kolla i golvbrunnen och utloppsslangen som maskinen pumpar ut tvättvatten. Samma beläggning kan bildas inne i maskinen och släppa då och då, oftast vid centrifugering. Dessutom luktar tvätten inte så friskt av det.
    Mitt råd - Tvätta i 90 grader minst 1 gång i månaden så brukar geggan dödas av hög temperatur och rensas bort. Tvättar man enbart i 40 grader och spolar dåligt så blir det tillväxt.
    gaia

• Laddar…
  14. S

Skogsbullen

Medlem
    Idag körde jag en tom 95-graderstvätt med två påsar citronsyra som "tvättmedel". Sedan en helt tom 95-graderstvätt. Det är det rådet man får från Whirlpool om man frågar dem. Vi får se om det hjälper.

15. C
    Anonym

cheetah1

Anonym
    Det är valfritt att tro på mig. När vi inte torkar av luckan och gummikanten får vi fläckar identiska med dina, när vi gör det får vi inga. Varje gång, oavsett när vi gjorde ren maskinen, tvättmedelsmängd/sort eller sköljmedelsmängd/sort osv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.