Byggahus.se

Tvättmaskinen skramlar

326 läst  9 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Under kvällens tvätt började det skramla om tvättmaskinen, precis då den skulle börja centrifugera.

Det är en 3,5 år gammal Bosch WAT283L8SN.

Videoklipp där man kan höra hur det låter:
    https://photos.app.goo.gl/9CjdpzLS2ysi5zHw8

Låter som kugg eller lager som strular? Alternativt något av metall som hamnat fel? Fast det sistnämnda känns som det inte skulle låta så intensivt? Det skramlar ju innan trumman ens rör på sig.

Vad tror ni det kan vara? Värt att få lagat?

Tacksam för svar.

2. T
    Medlem · Nivå 9
    Jag antar du provat öppna för nere och tömma ut.
    Brukar lösa dom flesta skrammel :D

3. B
    Medlem Nivå 7
    Skulle inte tippa på pumpen, fel typ av ljud. Låter som lite för ny maskin för att vara ett lagerfel, men allt kan ju hända med moderna vitvaror (de går sönder oftare än förr i tiden).
    Första åtgärd är att kolla om det låter när trumman snurras runt för hand.
    Gör det så är det förmodligen kopplat till att något sitter fast i trumman (bh-krokar, skruv eller dyl) och skrapar mot yttertrumman.
    Annars drivremmen eller nåt nere vid motorn.

4. B
    Medlem Nivå 7
    ... kan ju vara ex mynt vid pumpen iofs. Varit ute att det rasslade rejält en gång just för det.

5. D
    Medlem Nivå 2
    Jag kollade "skräpfacket" flera gånger. In med fingrarna och allt möjligt. Skruvade lös baksidan bara för att titta och lyssna.

Tänkte såklart att det kan vara en bh-bygel eller något men eftersom det lät innan trumman började snurra så trodde jag inte det.

Fortsatte mecka lite. Körde centrifug några gånger. Kollade skräpfacket varje gång. Tyckte ju att det ändå lät just därifrån. Insåg att det ju sitter en propeller där inne som jag antar är det första som börjar snurra. Men det satt ju inget där. Dock är det ju ett hål i överkant där grejerna trillar ner. Känns som det sitter en propeller där också, men svårt att känna ordentligt.

Av ren tur trillade det till slut ut en stor del av ett plastmynt (dotterns). Och ljudet försvann! Hoppas bara att det inte sitter kvar mer skit.

Åh så skönt! Var säker på att maskinen gett upp. Och var förbannad pga dess ringa ålder.

Men en fråga:
    Hur fasen kan ett mynt hitta igenom trumman? Utan att det läcker eller något.
    Och, hur rensar man ut saker som ev ligger innan skräpfiltret?

Tack för snabb respons oavsett. Ni är grymma!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190825_233906.jpg

6. B
    Medlem Nivå 7
    Bra att du hittade felkällan, de märkligaste saker brukar dyka upp i nålfällan vad det lider
    Mynt, hårnålar, legobitar och dyl har en tendens att krypa mellan kanten på innertrumman och ner i yttertrumman (precis innanför luckan där gummibälgen är) och hamnar så småningom ner vid pumpen.

7. B
    Medlem Nivå 7
    Ofta går det att ta loss plastvalkarna på insidan av trumman, brukar bli mycket otrevliga rester av trättmedel och ludd i den så bra att göra någon gång per år. Har man fått loss dem brukar det vara ett större hål genom innertrumman där man sedan kan komma åt saker på botten av yttertrumman.

8. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    detta tror jag inte någon maskin i dag tillhamdahåller

9. B
    Medlem Nivå 7
    Har gjort det på ett par maskiner, på svensktillverkade cylinda finns det bra instruktioner med i bruksanvisningen.
    Hittar inte det just på denna bosch, men ofta "snäpps" de fast i plåten.
    Hittar man "tvättvalkar" eller engelskans "drum paddle" på ex ebay eller någon firma som säljer reservdelar kan man ofta se hur de ska sättas fast (och därigenom få loss dem).
    Exempel, se bild från ebay

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    tvättvalk.JPG

10. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    de är billigare på bosch eshop

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka