Byggahus.se

Tvättmaskinen missfärgar tvätten med svart sörja, vet någon vad detta beror på? Laga eller köpa ny?

1. Janabanana
    Medlem · 5 inlägg
    Hallå i stugan!

Vi har en tvättmaskin modell "Whirlpool AWO/D 4731" (inköpt 5-7 år sedan) som vid ett tillfälle lämnat svarta, oljaktiga missfärgningar på tvätten (som ej går bort). Det var endast några ränder här och där, så jag insåg inte vid det laget att det kom från maskinen.

Idag när jag skulle plocka ut min tvätt såg den ut som i bifogade bilder. Någon oljig sörja som helt förstört lakanen. Tilläggas bör att vi aldrig använt maskinen till att färga något, och jag hade heller inte tvättat något som skulle färga av sig innan.

Är det någon som vet vad detta beror på, och om det är lönt att försöka laga eller om det bara är att köpa ny? Tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    whirlpool-1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    whirlpool-2.png

2. electroluxaren
    Medlem · 7 824 inlägg
    Haveri på packboxen till trumlagren

• Laddar…
  3. Janabanana
    Medlem · 5 inlägg
    Tack för info! Skulle du säga att det är värt att laga? Hur kan man påverka att detta inte händer igen? Tusen tack!

4. G
    Medlem · 923 inlägg
    En packbox och lager kostar runt 300:-. En ny tvättmaskin 5000.- och uppåt typ. Finns guider på youtube hur man byter. Kanske inte just för din men du får en hum i alla fall hur man byter.

• Laddar…
  5. electroluxaren
    Medlem · 7 824 inlägg
    Det finns 99st varianter av dessa och de tillverkades i slutet av - 09 och kanske några år till.
    Den modellen jag kikar på nu kan man inte byta lager på utan man byter hela baljan med trumma komplett.
    Maskinen ser fin ut men att byta på en 5kg maskin nästan 10-år gammal?

• Laddar…