Byggahus.se

Tvättmaskinen gör hål i kläderna

9k läst  23 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Vi har ett problem som gör att en stor mängd av våra kläder får små hål i knappnålsstorlek! Det sker lite då och då och det kan var något till några hål per plagg. Jag har känt igenom trumman på insidan utan kunna hitta några vassa delar och jag ser heller ingen defekt. Det är inte orsakat av bygel-BH heller...??? Maskinen är en 5 år gammal Cylinda FT 284 och problemet har i princip varit sedan ny.
    Är det någon som har samma problem och/eller lösningen?
    MVH/Magnus

2. Å
    Medlem Nivå 9
    Hade liknande problem med vår 5 år gamla Bosch som vi precis flyttat från. Gjorde en högst ovetenskaplig undersökning bland mina FaceBook-vänner och upptäckte att många råkat ut för detta. Fanns lite olika teorier om varför, vanligaste berörde någon typ av ojämnhet i trumman (bekräftat av tillverkaren).
    I alla fall var enda lösning ett byte av maskin

3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Jag har också haft det problemet. Efter det såg jag till att dra igen alla dragkedjor ordentligt och upplevde att problemet minskade eller försvann. Nu är dock maskinen utbytt.

4. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Hade också det problemet, visade sig att vid centrifugering (endast ett visst program) slog insidan av trumman mot glaset i dörren vilket gjorde att gnistor uppstod.
    Gissar att det kan va något liknande för er? Är glaset repat på insidan?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.png

Redigerat 6 apr 2016 16:53
  5. granis70
    Medlem Nivå 5
    Ja jag har det. Men i mitt fall uppkommer hålen nog inte bara pga av maskinen. Inte alla kläder drabbade och hålen uppkommer på samma del av tröjorna.

6. A
    Medlem · Nivå 14
    Kläder kan ibland få små malhåls liknande hål när de börjar bli slitna ibland pga tyget är tunt.

7. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Så va det för oss också, inte alla kläder och ungefär på samma ställe, runt muddarna längst ut på ärmarna.

8. S
    Byggveteran Nivå 8
    Vänd kläder med dragkedjor ut och in. I vår mackin hade dragkedja fastnat? och skadat trumman så det var vasst och blev hål.

9. G
    Medlem · Nivå 7
    Det är inte bara bygel-bh som orsakar detta. Krokarna för att knäppa den brukar vara en stor orsak! Ser ofta ut som ett varmpyrbett i käderna, två hål på lagom avstånd...

• Laddar…
  10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Vampyrbett! Måste kollas. Och alltid alla BH:ar i tvättpåsar.

11. M
    Medlem Nivå 6
    Redigerat 7 apr 2016 11:33
  12. M
    Medlem Nivå 2
    Tack alla för input, skall kolla upp tipsen! Fortsätt gärna om det finns fler alternativ!

13. OXYD
    Medlem Nivå 6
    Dra igen dragkjedjor och ha bh i tvättpåse.

Jag fick hål i mina tshirtar ett tag och insåg att det var mitt bälte som orsakade det. När man tvättade så uppkom små hål.

254x254.jpg

• Laddar…
  14. Lexington
    Medlem Nivå 13
    Tvättade du ditt bälte inkl spännet i tvättmaskinen?

15. OXYD
    Medlem Nivå 6
    nej tröjorna tog stryk när man stängde och öppnade bältet. Vilket ledde till hål vid tvättning i nedre delen av tröjor.