Byggahus.se

Tvättmaskinen får inte ström

1. C
    Medlem Nivå 1
    Har en Bosch som är drygt fem år gammal. Fick stopp i filtret så maskinen stannade och dog. Löste stoppet genom att tömma filtret och tömde kvarvarande vatten men nu får inte maskinen ström. Har kollat propp men det verkar det inte vara.

Tacksam för tips på lösning.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är inte så att det finns någon säkerhetsbrytare på en lucka som du fått öppna för att komma åt filtret? Så att luckan eller filterhållaren inte är riktigt återställda?

3. C
    Medlem Nivå 1
    Bra tanke, det ska jag kolla upp. Tänkte att den skulle blinka att något var fel om det var så men det gjorde den ju faktiskt inte när den stannade.

4. A
    Medlem · Nivå 14
    På baksidan brukar det finna en brytare man ska trycka in, ungefär som en automatsäkring, skriv en tråd i vitvaruforumet något som hänger där kanske vet.

5. C
    Medlem Nivå 1
    Vitvaruforumet var ett bra tips, tack, liksom brytaren. Visade sig att det fanns en brytare på väggen som måste ha gått när det blev stopp i filtret. Lätt dold men när jag hittade den löste det sig.

6. A
    Medlem · Nivå 14
    Hur såg brytaren på vägen ut?

7. C
    Medlem Nivå 1
    Det är en vanlig lysknapp. Och helt synlig, ville inte bara komma ut som helt okunnig...
    Den satt stenhårt och gick inte att trycka in. Tog i lite hårdare än jag tycker var rimligt och då vippade den och problemet var löst. Låter konstigt att stopp i filtret (vilket det var) kan utlösa det men vad vet jag, nu är det löst.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    ??? Brytare på väggen till maskinen, eller väggen i rummet?

9. C
    Medlem Nivå 1
    Väggen i rummet. Sladden från tvättmaskinen går direkt in i väggen, ingen kontakt, måste ha varit en elektriker. Ovanför sitter en "lysknapp."

10. Bjurran
    Medlem Nivå 9
    Kan du lägga upp en bild på det? En vanlig "lysknapp" som dessutom går trögt låter inte helt bra. Om det är en korrekt installation eller ej låter jag andra på forumet svara på, men är mest orolig för ifall du kan riskera att få dålig kontakt i brytaren vilket inte är bra med en hög belastning som du har från en tvättmaskin.