Byggahus.se

Tvättmaskin tömmer inte vattnet

1. R
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Har en cylinda ft 5186 som gått klockrent. Plötsligt tömmer den inte vattnet. Vi har kollat dräneringsslangen. Inget stopp. Damask inget. Rensventil inget. Om jag kör ett helt program kör den normalt fram till tömning och stannar. Jag har öppnat ventilen och tömt manuellt. Då har den fortsatt på programmet. Gjort så på alla sköljningar. Sen haft luckan öppen vid centrifugering. Pump-propellern snurrar. Kan den ändå vara defekt? Ringde cylinda då jag har garanti. De uppgav att jag kommer få betala besöket om det är stopp. Så tänkte kolla om nån av er vet vad det kan vara? Mvh Bitte
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190615_111703.jpg

2. S
    Medlem Nivå 3
    Var tömmer maskinen? Inte ovanligt att det blir stopp där ifall det är som ett rör som går upp från golvbrunnen.

• Laddar…
  3. R
    Medlem Nivå 2
    Avloppsröret är kopplat till handfatet. Har inte stopp där. Handfatet ok. Även rensat där men var inget.

4. S
    Trädgårdsfixare Nivå 2
    Vi hade en femkrona i vår en gång, ibland ställde den sig så den helt blockerade röret för avtappningen, ibland ställde den sig så den släppte igenom vattnet. Var en tid med funderingar över varför tvättmaskin fungerade ibland och reparatörer fick komma ett par gånger innan myntet hittades.

• Laddar…
  5. R
    Medlem Nivå 2
    Ok. Var låg myntet menar du? För det ligger ju inget i rensröret.

6. K
    Husägare · Nivå 12
    • Laddar…
  7. R
    Medlem Nivå 2
  8. K
    Husägare · Nivå 12
    Där jag hittade alla mynten var i en bälg som var nära trumman.
    Jag öppnade upp maskinen (tror det var bakstycket) och skruvade loss slangen från bälgen.
    Det var inte alls särskilt svårt.
    Silen sitter ju i slutet av slangen. Detta var mer i början. I silen hittade jag lite prylar, men längre in mycket mer som sagt.

(Mycket redigeringar i detta inlägget.:rolleyes:)

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 2
    I filtret ligger inget. Du menar där jag kan tömma ur vattnet och ser propellern? Kan avloppspumpen gått sönder fast propellern ändå snurrar?

10. K
    Husägare · Nivå 12
    Nu är jag ingen tvättmaskinsreparatör så jag är inte helt säker på vad du menar.
    Men jag menar där slangen kommer från trumman, typ i början av slangen.
    Så om du följer din slang så kommer du säkert dit.
    Skruva bort locket o titta ned, eller luta maskinen på sidan o titta underifrån så ser du säkert det.

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 2
    Nu skruvade vi bort bälgen. Det som jag kallar damask! men den är ren.

12. R
    Medlem Nivå 2
    Damasken är ren.. bälgen. Sen når jag ju inte in i själva trumman. Märkligt då det ju kommer ut vatten fram till avloppspumpen. Undrar om det ändå kan vara pumpen även om propellern snurrar. Kanske den inte orkar?

13. P
    Medlem · Nivå 12
    Precis innan "propellern" så är där hål in i maskinen om man säger så. Där hade vi en peng som satt fast

• Laddar…
  14. R
    Medlem Nivå 2
    Ok. Men verkar ju ändå komma igenom vatten. Du menar åt vänster om propellern? Ser inget som ligger där.

15. R
    Medlem Nivå 2