Byggahus.se

Tvättmaskin laga själv, tips behövs snarast hur man öppnar den!!!

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag har en Husqvarna QW1450HT som avloppspumpen som har pajat, låter som det.
    Jag har beställt en ny pump som kommer när som helst från Danmark för 380kr.

Nu till hjälpen som jag behöver, för det första, hur tar man isär chassit på denna maskin eller nån som har gjort det på en liknande som vet vilka skruvar jag ska lossa på.

Sen om nån vet eller har bytt avloppspump vad man ska tänka på när man gör det, jag har bytt många pumpar på andra sorters maskiner, rotationspumpar, vibrationspumpar osv, men tror det inte är så stor skillnad om man ser hur den som sitter i sitter nu.

Svara gärna snabbt, oavsett om det är en gammal tråd så svara ändå, det finns säkert någon annan som vill ha hjälp.

2. M
    Medlem Nivå 9
    Tvättmaskiner är ganska enkla saker. Börja med att ta av locket. Det brukar sitta med två eller fyra skruvar som man kommer åt underifrån på fram eller baksidan, sedan får man skjuta det en bit och lyfta. Nu ser du in i maskinen och kan lossa kablar och liknande.
    Sen vänder du maskinen uppochner, lossa alla kåpor du kan så du kommer åt, det är troligen ganska självklart när du väl börjar.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Nu har jag meckat lite.
    Jag behövde aldrig ta bort skalet egentligen (även fast jag började göra det).
    På undersidan av maskinen så kan man komma åt avloppspumpen, den sitter i ett spår som den är fasthakad i.
    Nu är det ett annat problem, jag får inte det tätt, jag ska pröva med o-ringar från firman där jag jobbar. Jag lägger den på alla sätt och vis, men den korvar ihop sig, vad finns det för bra tätningmassa som ni kan rekommendera, jag har provat med loctite flytande form, men det funkar inte så bra. Nåt annat bra tips hur o-ringen ska sitta på?

4. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Svårt att ge tips och råd när man inte riktigt vet hur det ser ut.... en bild kanske skulle vara på sin plats.

5. A
    Medlem · Nivå 15
    Har du provat att smörja packningen innan monteringen, bara så att den glider istället för att korva sig, tvål, såpa, matolja, diskmedel borde funka det dunstar bort.