Byggahus.se

Tvättmaskin i klädkammaren, bra eller dålig idé? Bostadsrätt.

1. J
    Anonym
    Jag bor i en bostadsrätt och jag har idag en tvättmaskin ståendes i köket som jag själv monterat.
    Diskmaskin fanns redan sedan tidigare ägare. Jag har önskemål om att flytta in tvättmaskinen i klädkammaren, där det idag står ett par kattlådor och en torktumlare.
    Tvättmaskinen kan inte stå i badrummet trots att det finns ett eluttag där då rummet tyvärr är helt fel i mått för att maskinen ska kunna placeras på lämpligt sätt. Badkaret kommer aldrig försvinna så länge jag bor kvar.
    Anledningen till att jag inte tycker idén är korkad är att, kan man ha en diskmaskin i köket utan vare sig våtrumsmatta eller golvbrunn så borde man kunna ha en tvättmaskin i en klädkammare.
    I t.ex många engelska kök så finns tvättmaskinen i köket.
    Min idé är att ställa både tvättmaskin och torktumlare på ett hyllplan så att arbetshöjden blir bekväm, som bonus så kan jag ställa kattlådorna under.
    På baksidan av denna vägg som jag tänkt ställa maskinerna mot så vetter köket och det är precis där diskho med både vatten/avlopp och el finns.
    Min tanke är då att borra hål i väggen och sätta i ett 100 mm rör som jag tätar mot väggen på båda sidor för att ha gott med utrymme för att lägga igenom VA och el.
    Frågorna som jag har just nu är:
    1. Får man ha en tvättmaskin i en klädkammare?
    2. Måste det finnas uppvikta våtrumsmattor i utrymmet där den står?
    3. Måste det finnas en golvbrunn i samma utrymme?
    4. Vad tycker försäkringsbolag om detta?
    5. Vad tycker ni om detta, för- nackdelar?
    6. Är jag dum i huvudet?

2. T
    Medlem Nivå 5
    1.ja
    2.ja eller våtrumsgolv
    3. ja
    4.:banghead:
    5.:banghead:
    6. skulle kanske inte uttryckt mig så men ja:D