Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Tvätta bort snörslå (för lasyr)

1. H
    Medlem · 119 inlägg

hars

Medlem
    Hej,
    Snickaren använde snörslå för att få till raka och fina linjer när de satte upp vår fasad, och det blev det onekligen. Men nu hade vi tänkt måla den i en ljus lasyr och de röda linjerna sitter som berget när jag borstar. Jag gissar att de kommer synas genom den tunna lasyren om jag inte får bort dem innan. Vilka är era bästa tips för att få väck färg efter snörslå?

(Hittade en annan tråd som dammsög och spärrmålade men det blir svårt pga ytterpanel+lasyr)

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 931 inlägg
    Jag testar alltid med såpa om det är konstiga fläckar jag vill få bort, i alla sammanhang.

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Norrbotten · 2 563 inlägg

Lutte

Medlem
    Jag skulle testa att gnugga med en stålborste innan man börjar blöta och skrubba

• Laddar…
  4. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 167 inlägg

Excel

Husägare
    Tvätta med såpa, för mig så försvann de blå ränderna.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · Norrbotten · 2 563 inlägg

Lutte

Medlem
    Blå ska tydligen vara lättare att tvätta bort har jag hört, vet inte om det ligger någon sanning i det

6. H
    Medlem · 119 inlägg

hars

Medlem
    Givetvis har de använt röd...

7. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 931 inlägg
    Gick Det att få bort?

Redigerat 30 jun 22:49
  8. H
    Medlem · 119 inlägg

hars

Medlem
    Ska upp till stugan och ge mig på det nästa vecka, återkopplar!

• Laddar…
  9. H
    Medlem · 119 inlägg

hars

Medlem
    Utlovad återkoppling kring detta då: körde rotborste och såpvatten, fick bort det så pass bra att vi vågade måla iallafall. Men osäker på om det var rotborste eller såpan som gjorde susen. Blev ju dessutom lite pappersmassa av slitandet på den ohyvlade panelen som jag fick gå ytterligare ett varv och torrskrubba. Fick jobba för det med andra ord, men det dög för målning. Hade jag velat ha det trärent hade jag behövt hitta någon annan metod för helt spårlöst blev det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.