S SarEri skrev:
Så din rekommendation är att bara måla över direkt med en annan kalkfärg? Ingen primer eller ta bort befintlig färg?
Tips på vart man köper bra kalkfärg? Misstänker att jag behöver ca 10l.
Ja, bara köp ny kalkfärg och måla enligt anvisning. Observera att man ska hålla den fuktig ett tag efter målning så att den karbonerar ordentligt. Vanlig kalkfärg är billigt. Ett exempel nedan. Kolla in dokumenten under produkten så ser du hur den ska användas.

https://sundabyggvaror.se/produkt/f...ulHq8VH2MCpamAiM4AMJCf-ooRMTHmrcaAuNVEALw_wcB

Jag skulle aldrig våga måla mina källarväggar med vanlig väggfärg eller en billig färg från Biltema. Mest för att jobbet att ta bort färgen om det inte funkar skulle vara förjävligt.

Jag målade om ett rum där det tidigare var målat med kalkfärg. Jag borstade bort så mycket jag kunde med en grov kvast. Sedan målade jag med en bra silikatfärg från Keim. Det var visserligen bara två år sedan jag gjorde detta men hittills ser jag inga tecken på att färgen sitter dåligt.

• Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
N
Fortfarande inga kort från Ts.
Håller med om att kalkfärg är det bästa, men det färgar av sig.
Så helst vill man inte ha det inomhus.
Silikat är jättebra.
Men finns det inga problem med fukt, kan man ju köra på enklare färger.
Alla gör sina val.

Börjat tvättat på ens bilden. Men kommer ta mkt tid och kraft att få bort att färg.

• En vägg med ojämn yta där tvätt påbörjats för att ta bort färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg halvvägs ren från färg, tvättprocessen påbörjad, med kvarvarande färgpartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
S SarEri skrev:
Börjat tvättat på ens bilden. Men kommer ta mkt tid och kraft att få bort att färg.
Du får nog utveckla ditt språk, så man förstår! Vilken bild.
Vad betyder det du skriver, tyckte du sa att det var vit kalkfärg.
Och den övre mörka bilden ser för glansig ut för kalkfärg.
Och är den undre bilden din tvättade vägg?
Ser inte ut som betong, ser ut som puts.

N neo11 skrev:
Du får nog utveckla ditt språk, så man förstår! Vilken bild.
Vad betyder det du skriver, tyckte du sa att det var vit kalkfärg.
Och den övre mörka bilden ser för glansig ut för kalkfärg.
Och är den undre bilden din tvättade vägg?
Ser inte ut som betong, ser ut som puts.
Skulle stå:
”Börjat tvätta på ena bilden. Men kommer ta mkt tid och kraft att få bort all färg.”

Den övre bilden är innan jag börjat tvätta och den andra när jag skrubbat med borste och vatten. Jag tog med en bit av färgen till Colorama och de sa till mig att det var vit kalkfärg. Jag skulle inte säga att färgen är glansig, även om det kanske ser ut som det på bilden. Men jag kan inte själv med säkerhet säga att det är kalkfärg, heller!
Jag vet inte vad det är för färg eller underlag med säkerhet. Har ingen jag kan be om hjälp med renoveringen, så jag försöker ta reda på så mycket på de sätt jag kan, för att kunna genomföra renoveringen med så bra resultat som möjligt.
Mycket möjligt att det är puts och inte betong…

Vill måla om, men vill inte måla med fel färg. Försöker bara luska ut vad som är rätt färg att måla med.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
N
Jag kan inte bedöma om det är kalkfärg eller inte. Men du behöver inte få bort mer färg än vad du fått på den undre bilden. Så den översta bilden är hur väggarna såg ut innan?

Man använder inte kalkfärg på betong utan på puts. Sedan finns det kc-färg och liknande. På dessa bilder ser det ut som putsade väggar, så man kan anta att det är antingen ren kalk- eller kc-färg. Lita inte på den där färg-firman och köp inget på feltema utan prata med ngn som kan sånt här.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Stryk med fingret på färgen du blir vit blöt fingret o stryk på väggen färgen blir mörkare om det är kalk

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Att du får bort färgen genom att tvätta på detta sätt talar starkt för att det är kalkfärg.
Om du målar med kalkfärg slipper du problem med fukt i väggarna. Det går att bryta färgen så att den är annat än vit, men dessvärre inte till svarts som du säger att du vill ha. Men kanske är någon av de andra färgerna tillräckligt bra?

https://www.malarkalk.se/fargkartan

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Och om du väljer att måla silikatfärg (som antagligen är det näst bästa efter kalkfärg) så se till att köpa en riktig kalkfärg. Ingen sådan som vanliga färgaffären säljer som innehåller plast också.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag kan inte bedöma om det är kalkfärg eller inte. Men du behöver inte få bort mer färg än vad du fått på den undre bilden. Så den översta bilden är hur väggarna såg ut innan?
Precis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.