Tjoho
Håller på att montera en vattenutkastare och ska koppla in den i ett skåp med två LK Uni fördelare. När jag ändå är i farten vore de nice att kunna förbereda för att tvätta bilen med varmvatten på senhösten och tidig vår.

Klurade lite om man skulle koppla ihop varm / kallvatten med ett par backventiler och lite kulventiler. Så att man kan styra mängden vatten av respektive sort och även värmen på lämpligt sätt.
Skulle de fungera att göra typ så här:
Schematisk bild av VVS-installation med LK Uni fördelare, backventiler och kulventiler förkoppling med kopparrör eller PEX.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs det två backventiler för både VV och KV? Eller räcker de på VV?

Tänkte använda mig av följande grejer:
Kulventil Vatette 8547078
Backventil Avi 1620 4950844
T-koppling 90° VA 1150 Vatette 1942846

Och så lämpliga detaljer för kopparrör/pex.

Skulle detta fungera? Eller finns det något bättre alternativ som jag kan använda? Funderade på en LK 508 Aqua Node, har en sådan om jag slaktar en gammal varmavattenberedare. Men vet inte rikigt hur jag ska koppla in den.
https://www.lksystems.se/sv/sok/lk-508-aquanode_77747340.aspx

https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...mringskopplingar-gul-massing-vatette/1942846/

57820_1_566.jpg

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Sätt en termostatblandare inne och koppla utkastaren till den. Jag har termostatblandare i garaget med Gardena koppling på omkastaren i stället för duschslang.

Krilleman
Jag kör med ovanstående vattenutkastare fast jag har monterat LK Hydromix 551 blandningsventil så jag kan ställa temperaturen på utgående varmvatten.

Skönt att inte behöva dra slang inifrån huset!

Rekommenderas varmt.

551-K22-61789-original-large-636475439360000000.jpg

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
@Fotografen Jag har tyvärr redan förberett för bara en matning till kastaren, ligger ett nygjutet garagegolv mellan väggen där kastaren är och där jag hämtar vatten. och tänkte inte dra en utanpåliggande för att bara mata varmvatten. De sägs att man ska bygga/renovera två hus innan man vet hur man vill ha det. Är bara inne på mitt första.
Därav måste jag få till någon klurig lösning med lite ventiler för att kunna mata lagom varmt vatten genom

@Robert-san01 Kommer ha en utslagstratt i garaget, där skulle man kunna montera termostatblandare med omkastare. Men vore skönt att slippa ha dörren öppen när de finns en kastare på utsidan typ 2m från dörren.

@Krilleman Den såg smutt ut, men som ovan nämnt. Tyvärr är det bara en slang förberedd till kastaren, så måste få till någon klurigt sätt att styra varm/kallvatten från fördelarskåpet till utkastaren. Därav min fråga med bifogad cad-ritning. ;)

Du kan ju köra hydromixern istället för din T-koppling och även istället för bägge kranarna om den går att ställa ”fullt ut” i bägge lägen?

Jag har två st påfyllingsventiler med inbyggd backventil. Antingen full kv eller full vv eller så blandar man till önskad temp. Principen är ju samma som du tänk dig förutom att det är inbyggd backventil i ventilen

• Påfyllningsventil 15x15 med inbyggd backventil för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
T tobben87 skrev:
@Krilleman Den såg smutt ut, men som ovan nämnt. Tyvärr är det bara en slang förberedd till kastaren, så måste få till någon klurigt sätt att styra varm/kallvatten från fördelarskåpet till utkastaren. Därav min fråga med bifogad cad-ritning.
Ja som Dowser redan nämnt, byt ut ditt T-rör på CAD:en och ersätt med Hydrimix! (y)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
@Krilleman Enligt specarna så hydromixen att blanda allt ifrån Min. 10 °C/Max. 35 till Min. 35 °C/Max. 65 °C beroende på modell. Då tolkar jag det som att den inte kan blanda rent kallvatten, utan alltid skvätter i en liten bit varmvatten. Då blir de lite dyrt å vattna gräsmattan med varmvatten :D

@Vector Den där såg intressant ut, ska kolla på den. Så slipper man massa lösa delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.