Byggahus.se

Tvätta altan och trädäck på rätt sätt

1. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Och orsaken till färgmedlet är att vi konsumenter är så infernaliskt konservativa att många hellre vill ha grön såpa än gul trots att det idag är exakt samma såpa.

Från början var det råvaran som bestämde såpans färg. Såpa från hampa blev grön.

2. Bältesclip
    Medlem Nivå 2
    Jag kör linoljesåpa till allt från rengöring av trädäck till rengöring av mig själv. Svinbra.

3. T
    Medlem Nivå 5
    Jaha, så kan man alltså bara lasera om med täcklasyr? Jag gillar ju möjligheterna som man har med lasyr (färg!) men har hittills undvickat att lasera eftersom att jag trodde det blir fint först och sedan fult pga att färgen slits och jag kommer inte hinna slipa ner det och måla om. Men då verkar jag ha missuppfattat?

4. M
    Medlem Nivå 2
    Hej
    Jag har en altan i lärk som lades för ett år sedan.
    Jag tänkte köra med såpflingor, sådana som används flitigt till möbler i Danmark.
    Funderade på att köra med skurmaskin. En sån som har en ca 45 cm(?) stor sliprondell, röd. Har dold skruvning.
    Någon som tror detta är en bra idé? Eller blir det katastrof?
    /Micke

5. H
    Medlem Nivå 4
    Skulle aldrig köra med skurmaskin. Tror den skulle vara extremt brutal mot träet. Typ riva upp varje liten sticka och flisa och skapa fula märken på hela däcket.

6. H
    Medlem Nivå 1
    Och om man har behandlat med SIOOx?
    Hur rengör man det, har för mig att man inte ska ta såpa. Sioo säljer en dyr ”underhålltvätt” men det måste finnas billigare och lika bra lösningar?

7. Mimlan
    Medlem Nivå 3
    Jisses vad mycket såpa du måste hälla på om du ska lyckas få altanen grön

8. jarlh
    Medlem · Nivå 9
    Vår altan har blivit grön av sig själv, helt utan såpa,

Nu ska det gröna bort. Fixar såpan det med, eller bör vi köra en första vända med något annat.

9. B
    Medlem Nivå 4
    Vad ni krånglar till det :sweat:
    Här i byn finns en privat badstrand för oss i byn.
    Bryggorna, bord och bänkar är väldigt gamla och dom slet varje vår med att skura med såpa och resultatet blev så där... och det var jobbigt.
    Så kom jag med min metod som jag har använt länge på min båt med teakdäck.
    Blanda vatten, mycket såpa och finkornig sand i en hink och doppa skurborsten, levangen, i hinken och skura och skölj av med vatten.
    Bryggorna, bordet och bänkarna blev som nya utan att man slet ihjäl sig.
    Sanden fungerar som ett fint slipmedel utan att skada träet och den lilla mängden sand som hamnar på gräsmattan skadar den inte och försvinner snabbt.
    Kör samma metod här hemma... lätt som en plätt :p

10. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9
    @Peter2400 vad körde du för pigment i oljan för att få den fina grå färgen?

11. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  12. JanneJanne123
    Husägare · Nivå 9