Byggahus.se

Tvätta alg-angripen trall, med vad?

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 43 inlägg

mahus

Medlem
    Om man inte använt ogräsättika innan så bör man veta att det luktar mycket och att man får leva med lukten ett tag. Om man har grannar nära inpå så kan även de tycka att lukten är jobbig. Använde det i fogarna på markstenen och det fungerade jättebra, men man ska nog göra det när man inte tänkt vara ute på en vecka eller så. Inte när solen tittar fram och man har tänkt sitta ute och äta på altanen senare på kvällen. Har aldrig använt någon trallvariant så det kan ju vara en annan sorts produkt där lukten försvinner snabbare?

2. H
    Medlem · Stockholm · 1 171 inlägg

Hubbe2

Medlem
    Tänk på att undvika trallrent och andra starka produkter om era trallskruvar är ytbehandlad kolstålskruv, är den däremot rostfri då går det bra.
    Annars löser man upp ytbehandlingen och rosten får snabbt fäste.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 912 inlägg

AndersS

Medlem
    Stämmer bra att ogräsättika luktar i ca en vecka, men i vanligt villa område med lite avstånd mellan husen ska det inte störa grannen. Kedje/radhus med bredvidliggande uteplats kommer att märka doften eller lukten hur man uppfattar den;)
    Det är ingen speciell trallvariant utan den vanlig ogräsättikan.
    Självklart ska man inte använda starkare medel än vad som krävs, så blir det rent med såpa så räcker det. Har man oturen att det inte gör det så är ättikan bland de snällare medlen.

4. Music Man
    Medlem · Ale i Västra Götaland · 647 inlägg

Music Man

Medlem
    Har kört med Delfin Trallrent och fått ett fantastiskt bra resultat, så har även alla andra jag rekommenderat det till. :)

5. M
    Byggveteran · 470 inlägg

memike

Byggveteran
    Kärcher trallrent kör jag varje år. Sen oljar jag in trallen (135kvm) varje år med Flugger vit pigmenterad olja. Ser fint och rent ut :)

Sen kan man underhålla med Grönfri, dyrt men jävligt effektivt. Brukar ta det på staketet som är runt altanen.

Redigerat 24 mar 2016 11:10
  6. Thyro89
    Husägare · Halland · 304 inlägg

Thyro89

Husägare
    Frågan jag ställer mig nu är lite, vad kan de stora skillnaderna vara på att rolla ut ogräsättika jämnfört med att rolla ut alg/mögel tvätt?

7. A
    Medlem · Kalmar Län · 11 912 inlägg

AndersS

Medlem
    Åttika är väl mera miljövänligt och har ingen tvättande effekt, dvs den tar dör på det som växer.
    Så kombinationen tvätta med såpa och sedan ättika är nog det mest miljövänlia.
    Sedan får du söka på vad som alg/mögeltvätt innehåller utifrån fabrikat då det kan vara precis vad som helst under det namnet. ;) Finns säkert medel med natriumhydroxid i vissa av dem som bryter med trä beroende av mängd.

8. F
    Medlem · Västra götaland · 5 187 inlägg

fsn

Medlem
    Bensalaltensid är det jag kör med både på tak, betongplattor och altan. Spädes 1+29. En liter ger alltså 30 liter färdig blandning. Högkoncetrerat i flaskan och skall hanteras därefter. Jag lägger på det med spruta från nära håll en relativt stilla dag för att få lite precision på apliceringen.

Trallen skall vara torr när man gör det och det är bra om det inte regnar på,ett dygn. Sen låter jag inte barnen springa på altanen på nån dag (för jag tror inte skiten är nyttig).

2 år och inga alger. Tror det klarar aig ett helt år till.

http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid-25-liter-4122.html

Har skrivit om denna produkt i andra trådar här, om det var om alger på altan eller mossa på tak minns jag inte.

9. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 123 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Hmm, hur är benslatensiden mot trallskruven? Tänker på tidigare varning i tråden om andra medel som onte var så bra om man inte hade rostfri trallskruv...

Har ju en stor skvätt bensaltensid kvar sen fasadrengöringen :)

10. F
    Medlem · Västra götaland · 5 187 inlägg

fsn

Medlem
    Den gör inte ett skit med trallskruven.

• Laddar…
  11. Nillenn
    Medlem · 9 inlägg

Nillenn

Medlem
    Bara spruta på ättika, vanlig 12% som du köper i affären. Använd en blomspruta eller tryckspruta. Inget gnuggande behövs, det gröna försvinner efter ett halvt dygn.

12. magganzabka
    Medlem · 4 inlägg

magganzabka

Medlem
    Behöver göra rent trädäck ca 40 kvm, algtvätta , olja etc. Vet någon om mam ska algtvätta innan man tvättar med borste-högtryck eller tvärtom? Funderar även på att slipa innan oljning.

13. Bo Zäll
    Medlem · 9 inlägg

Bo Zäll

Medlem
    Har använt ogräsättika (obs 12%) i flera år både på balkongtrall och på tegel. Detta fungerar utmärkt. Jag sprutar ut det med en handspruta. Det får inte regna på 4-5 dagar. Du behöver inte göra något efteråt kanske borsta med lite vatten, om du som jag är lite pedant. Finns att köpa på Bauhaus för ca. 150:- för 3 liter. Det skall inte spädas och är ganska drygt. A la bon heur.

14. Styrman
    Medlem · Skåne · 362 inlägg

Styrman

Medlem
    Redigerat 1 apr 2020 15:01
  15. Nissens
    Medlem · 1 649 inlägg

Nissens

Medlem
    Eller hellre Biltemas ”trallrent”, som är avsett för just det TS tänker göra! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.