Byggahus.se

Tvätta alg-angripen trall, med vad?

1. Thyro89
    Medlem · 303 inlägg
    Tjena alla Byggahus:are

Mitt drygt 120kvm tralledäck behöver tvättas, då det är ganska grönt.

Förra året när jag tvättade trallen körde jag med grönsåpa samt rotorborste på högtryckstvätt.
    Jag ska ärligt säga att jag bara hann tvätta trallen, och alltså inte han gå över med en starkare grönsåpe-vätska för att på så sätt "skydda/olja" trallen.

Läste här om dagen att man kunde ta vanlig ogräsättika och rolla på, och efter någon vecka (beroende på hur angripet det är) skulle algerna vara försvunna.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta, kan ni rekommendera någon annan lösning?

2. G
    Medlem · 773 inlägg
    biltemas alg och mögeltvätt funkar bra!

3. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Väldigt bra, tog bort det mesta av den pigmenterade oljan vilket gjorde vår gråa altan trä-ren :)

4. Thyro89
    Medlem · 303 inlägg
    Spruta ni bara på den? Eller ni drog med en borste?

5. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Skrubbade med rotborste, skulle nog spätt den lite mer ;-)

6. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Tänkte prova med såpa i år, var det för mycket jobb?

7. T
    Medlem · 1 766 inlägg
    Har inte använt ättika på trall men på fasad fungerar det utmärkt. Jag har en del trall som får konstgjord andning med högtryck på våren. Den är inte bara algangripen utan också lite torr i ytan vilket gör att det fastnar väldigt mycket smuts. Att "skära" bort smutsen med breda strålen är det som fungerat bäst. Jag kör med max vatenflöde så nära att jag får gå över varje planka 2ggr på bredden. Roterande borstar fungerar nog bäst på nylaggd trall.

8. Thyro89
    Medlem · 303 inlägg
    Okej, behövde du skrubba mycket, eller det va mer att bara gå över för att arbeta in det?

Såpa funkade väll helt okej. Jag tyckte det var rätt mycket jobb med det, men sen har jag ju också de där 120kvm, så det e säkert därför.
    Stora fördelen är väll att det doftar "gott" och är trevligt att arbeta med.
    Men på vissa ställen där det var rätt hårt angripet med alger tyckte jag inte såpan räckte till riktigt.

• Laddar…
  9. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Hällde outspädd och körde med borsten där det var värst, relativt enkelt förutom att den tog bort den färgade oljan på ytan. Därför jag tänkte försöka med något skonsammare i år.

10. Thyro89
    Medlem · 303 inlägg
    Okej, men blir inte ytan "luddig" då? Känns som om det blir många timmars tvätt på 120kvm om man kör med munstycke?

Tycker det har funkat okej med borste. Men tror jag ska testa rolla på algtvätt, för att där efter se hur resultatet blir, där efter blir det nog att antingen ta och tvätta med borste och såpa och där efter "olja in" med såpa :)

11. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Ingen luddig yta hos oss, men är oljad varje år, om det nu gör någon skillnad. Lägg på med borste, låt verka och dra av med högtrycken, bara att prova :)

• Laddar…
  12. G
    Medlem · 773 inlägg
    Outspädd. Den funkar rätt ok även enligt receptet som är väl 1 del medel och 10 delar vatten :) Men man får ju skrubba med borste oxå...

13. MathiasS
    Medlem · 27 491 inlägg
    Biltema har en produkt som heter Trallrent. Gissa varför.....:)

14. kysan
    Medlem · 830 inlägg
    Jepp, ingen överdrift med det namnet....

15. mexitegel
    Allvetare · 15 028 inlägg
    Funkar den alltså? Har noterat att vintern målat vår trall grön på vissa ställen också nämligen :). Funderade på att bara skura med grönsåpa, men det kanske inte räcker?