Byggahus.se
Plötsligt började tvätten i vår gamla tvättmaskin lukta surt efter tvätt. Jag körde med diverse olika tvättprogram som ättika, bikarbonat etc och finstädade även hela maskin. Trots detta luktade tvätten alltid illa så det blev att vi skaffade en ny maskin.

MEN.. det visar sig att felet inte låg i tvättmaskinen utan någon annanstans. Tvätten luktar precis lika surt och unket i den nya tvättmaskinen.

Jag förstår verkligen inte var problemet kan ligga och jag börjar bli galen..

Den sura doften i gamla maskinen kom väldigt plötsligt och en ändring vi gjort senaste tiden är att skaffa en vattenfelsbrytare, men kan det verkligen påverka? Märker även att det luktar värre när jag använder ättika i tvätten.

Någon som har tips på vad felet kan vara?

Kommunalt eller eget vatten?

Rickard.
Är avloppet gjort rätt så inte dålig lukt kan komma bakvägen?

Jag gissar på att det är vissa plagg som luktar surt. Det är gamla bakterier som inte försvinner i en 40-tvätt. Testa följande som hjälpt hos oss.

Är att blötlägga dina kläder som luktar surt i ättika. Fyll en balja med 10 liter vatten och häll i 3 dl ättika. Lägg i kläderna och låt ligga i 20 minuter.

Skicka in tvätten därefter i maskinen och köra en vanlig tvätt.

mexitegel mexitegel skrev:
Kommunalt eller eget vatten?
Det är kommunalt vatten.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Är avloppet gjort rätt så inte dålig lukt kan komma bakvägen?
Tvättstugan är original sedan 90 och det har ju fungerat fram tills nu :/

O oddiq skrev:
Jag gissar på att det är vissa plagg som luktar surt. Det är gamla bakterier som inte försvinner i en 40-tvätt. Testa följande som hjälpt hos oss.

Är att blötlägga dina kläder som luktar surt i ättika. Fyll en balja med 10 liter vatten och häll i 3 dl ättika. Lägg i kläderna och låt ligga i 20 minuter.

Skicka in tvätten därefter i maskinen och köra en vanlig tvätt.
Men varför börjar plötsligt alla kläder lukta illa? Tänker du att ett plagg ”börjat” och så har det spritt sig via tvättmaskinen? Allting luktar ju unket nu, även i garderoben..

Rickard.
J Johanna92 skrev:
Tvättstugan är original sedan 90 och det har ju fungerat fram tills nu :/
Även tvättmaskinen? Jag tänkte alltså mest på slangen mellan maskinen och avloppet.

J Johanna92 skrev:
Men varför börjar plötsligt alla kläder lukta illa? Tänker du att ett plagg ”börjat” och så har det spritt sig via tvättmaskinen? Allting luktar ju unket nu, även i garderoben..
Kanske, hos mig har det bara varit vissa plagg. Typiskt bomull t-shirts. Men testa med något enstaka plagg o se om det hjälper?

Har ni ändrat något med avlopp, ventilationen eller uppvärmingen i huset? Luktar det direkt vid tvätt både i maskinen och kläderna?

A
Eftersom ni även bytt maskin verkar det osannolikt! men värmer maskinen vattnet?

Rickard. Rickard.ag skrev:
Även tvättmaskinen? Jag tänkte alltså mest på slangen mellan maskinen och avloppet.
Slangen är sprillans ny men kopplad av min sambo... Det ser kanske helt tokigt ut med avloppsslangen?

• Ny avloppsslang ansluten på ett ovanligt sätt under diskbänk med synliga rör och skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luktar tvätten illa direkt i/från tvättmaskinen? Hos oss börjar tvätten lukta surt på sommaren om vi försöker hänga den i tvättstugan som är nere i källaren. Funkar fint på vintern när luften är torrare, men ju på sommaren är det att torka ute som gäller.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Var finns vattenlåset, ser tomt ut på bilden, brukligt med ett från en utslagsvask eller är det på andra sidan väggen. Ser även ut som ett tunt rör till där som går ner, vart går det..

A
Ner i golvbrunnen antar vi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.