Plötsligt började tvätten i vår gamla tvättmaskin lukta surt efter tvätt. Jag körde med diverse olika tvättprogram som ättika, bikarbonat etc och finstädade även hela maskin. Trots detta luktade tvätten alltid illa så det blev att vi skaffade en ny maskin.
MEN.. det visar sig att felet inte låg i tvättmaskinen utan någon annanstans. Tvätten luktar precis lika surt och unket i den nya tvättmaskinen.
Jag förstår verkligen inte var problemet kan ligga och jag börjar bli galen..
Den sura doften i gamla maskinen kom väldigt plötsligt och en ändring vi gjort senaste tiden är att skaffa en vattenfelsbrytare, men kan det verkligen påverka? Märker även att det luktar värre när jag använder ättika i tvätten.
Någon som har tips på vad felet kan vara?
MEN.. det visar sig att felet inte låg i tvättmaskinen utan någon annanstans. Tvätten luktar precis lika surt och unket i den nya tvättmaskinen.
Jag förstår verkligen inte var problemet kan ligga och jag börjar bli galen..
Den sura doften i gamla maskinen kom väldigt plötsligt och en ändring vi gjort senaste tiden är att skaffa en vattenfelsbrytare, men kan det verkligen påverka? Märker även att det luktar värre när jag använder ättika i tvätten.
Någon som har tips på vad felet kan vara?
Jag gissar på att det är vissa plagg som luktar surt. Det är gamla bakterier som inte försvinner i en 40-tvätt. Testa följande som hjälpt hos oss.
Är att blötlägga dina kläder som luktar surt i ättika. Fyll en balja med 10 liter vatten och häll i 3 dl ättika. Lägg i kläderna och låt ligga i 20 minuter.
Skicka in tvätten därefter i maskinen och köra en vanlig tvätt.
Är att blötlägga dina kläder som luktar surt i ättika. Fyll en balja med 10 liter vatten och häll i 3 dl ättika. Lägg i kläderna och låt ligga i 20 minuter.
Men varför börjar plötsligt alla kläder lukta illa? Tänker du att ett plagg ”börjat” och så har det spritt sig via tvättmaskinen? Allting luktar ju unket nu, även i garderoben..O oddiq skrev:Jag gissar på att det är vissa plagg som luktar surt. Det är gamla bakterier som inte försvinner i en 40-tvätt. Testa följande som hjälpt hos oss.
Kanske, hos mig har det bara varit vissa plagg. Typiskt bomull t-shirts. Men testa med något enstaka plagg o se om det hjälper?J Johanna92 skrev:
Luktar tvätten illa direkt i/från tvättmaskinen? Hos oss börjar tvätten lukta surt på sommaren om vi försöker hänga den i tvättstugan som är nere i källaren. Funkar fint på vintern när luften är torrare, men ju på sommaren är det att torka ute som gäller.