Hej!
Lite funderingar angående byte av lite panel. Vi håller på och målar om huset och en del av panelen är ganska dålig. Jag har på kortsidorna av vårt hus en tvådelad stående lockbräds-panel och den övre delen är dålig på sina ställen och behöver bytas.
De två delarna delas av med dropplåt. Se bild för mer info.
Panelen är gjord på gammalt vis, d.v.s. läkt är uppreglad horisontellt på huset och i facken är det tilläggsisolerat och utanpå är det vindpapp. Sedan är panelen uppspikad direkt på läkten bakom och lockbrädorna blir ju då luftspalten.
Nuförtiden sätter man ju en spikläkt efter vindpappen och skjuter ut fasaden ytterligare en liten bit, vilket jag funderar på att göra nu. Detta för att jag skulle vilja bli av med dropplåtarna mellan den övre och undre fasaden.
Är detta en dum idé eller kommer det se konstigt ut? Jag tänker då att jag låter den övre panelen sticka ner en bit över den undre panelen och på så sätt är det ju omöjligt för vatten att sig ner bakom den nedre fasaden. Då fyller ju inte längre plåtarna någon funktion tänker jag?
Kom mer än gärna med synpunkter!

• Vertikala träpaneler på fasad, vita fönsterkarmar, svarta korgar, utemöbler, del av balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det!

F fribygg skrev:
Gör det!
Tack för svar! Antar att du syftar på att regla upp och skjuta ut panelen en aning?
Vad anser du om att hoppa över plåtarna och låta den övre panelen överlappa den undre en bit neråt?
(Jag står här på balkongen för övrigt, man ser bara lite av den undre panelen under plåtarna här.

4 40talshuset skrev:
Vad anser du om att hoppa över plåtarna och låta den övre panelen överlappa den undre en bit neråt?
Snyggare än nuvarande lösning, själv strävar jag ju där det är möjligt efter att ha brädor lika långa som fasaden är hög så jag slipper skarvar.

F fribygg skrev:
Snyggare än nuvarande lösning, själv strävar jag ju där det är möjligt efter att ha brädor lika långa som fasaden är hög så jag slipper skarvar.
Jo jag håller med dig helt. Dock blir det mycket att byta ut allt och dessutom svårt att byta ut med hellängder plankor, eftersom huset är nästan 10 meter högt tyvärr.
Men inget konstigt byggnadsmässigt heller att låta överdelen av fasaden överlappa den undre med den övre så att säga? Hur långt bör överlappat vara ungefär? Räcker 10 cm eller bör det vara längre?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.