Hej,

I bostadsrättsföreningen där jag bor har vi äldre radiatorer från 50 talet, dessa kan av någon anledningen med termostaten bara vara på eller av. Det är antigen värmen från centralen eller ingen alls.

Under natten speciellt höst och vår får vi problem med att det blir för varmt om radiatorn är på och för kallt om vi stänger av den helt. Föreningen har bytt en radiator hos oss i vardagsrummet men det är samma dilemma där.

Det är inte enbart vår lägenhet som har denna situation utan alla.

Min fundering är då om det är möjligt att köpa någon typ av termostat som jag kan sätta på den befintliga och sedan kunna styra att den öppnar när det behövs och stänger lite senare när temperaturen blir högre?

Stor tack för all tips om detta är möjligt!

Med vänlig hälsning, Ingrid

En bild på vredet du stänger av radiator med skulle underlätta.

Bilder för att hjälpa till.

• Närbild av en vit radiator med en termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vit radiator med en termostatventil.
    Skapa konto
Det där är ingen termostat, utan enbart en handratt. Den reagerar inte på rumstemperaturen.
Ta loss, mät måttet på infästningen och leta upp passande termostat: Danfoss

Är det svårt att plocka bort och är det okej att göra i en förening?

Beror på vad det är för ventil under om det bara går att byta vredet till en termostat. Kanske måste ventilerna bytas också(?)

På första bilden så ser man att vredet hålls fast av en insexskruv på halsen,
Närbild på ett vred som hålls fast av en insexskruv på sidan av en röranslutning.
Skapa konto

Tror ni att det hade varit möjligt att skruva av med insektsnyckel utan problem med att det läcker ut något vatten. Jag kan tyvärr inte stänga av flödet på något sätt.

I Ingjon97 skrev:
Tror ni att det hade varit möjligt att skruva av med insektsnyckel utan problem med att det läcker ut något vatten. Jag kan tyvärr inte stänga av flödet på något sätt.
Ja.

Min tanke var att hitta något som kan stänga och öppna handratten utefter temperaturen i rummet men det verkar som att detta inte finns. Eller finns det någon som har sett detta? Jag får se om jag lyckas byta hela istället!

Under handratten sitter det troligen en pigg som går in och stänger av flödet, hitta en termostat som passar på ventilen så är det löst!

Tack för alla svar! Jag får nu skruva av handratten och hitta en lämplig termostat med digital funktion som kan styra flödet.

Du behöver inga digitala funktioner, bara en vanlig radiatortermostat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.