Hej,
I bostadsrättsföreningen där jag bor har vi äldre radiatorer från 50 talet, dessa kan av någon anledningen med termostaten bara vara på eller av. Det är antigen värmen från centralen eller ingen alls.
Under natten speciellt höst och vår får vi problem med att det blir för varmt om radiatorn är på och för kallt om vi stänger av den helt. Föreningen har bytt en radiator hos oss i vardagsrummet men det är samma dilemma där.
Det är inte enbart vår lägenhet som har denna situation utan alla.
Min fundering är då om det är möjligt att köpa någon typ av termostat som jag kan sätta på den befintliga och sedan kunna styra att den öppnar när det behövs och stänger lite senare när temperaturen blir högre?
Stor tack för all tips om detta är möjligt!
Med vänlig hälsning, Ingrid
I bostadsrättsföreningen där jag bor har vi äldre radiatorer från 50 talet, dessa kan av någon anledningen med termostaten bara vara på eller av. Det är antigen värmen från centralen eller ingen alls.
Under natten speciellt höst och vår får vi problem med att det blir för varmt om radiatorn är på och för kallt om vi stänger av den helt. Föreningen har bytt en radiator hos oss i vardagsrummet men det är samma dilemma där.
Det är inte enbart vår lägenhet som har denna situation utan alla.
Min fundering är då om det är möjligt att köpa någon typ av termostat som jag kan sätta på den befintliga och sedan kunna styra att den öppnar när det behövs och stänger lite senare när temperaturen blir högre?
Stor tack för all tips om detta är möjligt!
Med vänlig hälsning, Ingrid
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Du behöver inga digitala funktioner, bara en vanlig radiatortermostat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta radiatortermostater vid installation av bergvärme? Ja eller Nej?
Värme allmänt -
Digitala termostater till vattenradiatorer
Värme allmänt -
Identifiera ventiler / termostater på radiatorer
Värme allmänt -
Byta till termostater på äldre vattenburna radiatorer
Värme allmänt -
Styra lk golvvärme och smarta radiator termostater i samma system?
Villalarm & Hemautomation