Byggahus.se

Två termiska trevägsshuntar för rätt temperatur till golvvärmen?

1. Markus Nyholm
    Medlem · Värmland · 12 inlägg

Markus Nyholm

Medlem
    Hej!
    Jag vill först tacka alla som skriver på byggahus forum ni har hjälpt mig välldigt mycket under mitt nybygge.
    Jag och min rörmokare håller på att koppla in golvärmen mot våran 750L dalatank och har en fundering. Golvvärmen är uppdelad i tre delar huvuddelen är v-rum, kök, hall och alla sovrummen, denna delen styrs av en rumsgivare i v-rum. Del två är båda badrummen som styrs av en rumsgivare i det stora badrummet för att kunna ligga någon grad högre där. Den tredje delen är handdukstorkarna som styrs av element termostater vid varje handdukstork för att kunna vara på året runt.

För att detta ska fungera kom jag och rörmokaren fram till att vi borde ha 35 gradet till golvvärme kopplet hela tiden. Sånt går att lösa med massa elektronik, utegivare, innegivare och dykgivare m,m.
    För att slippa det tror vi att det går att lösa med två termiska trevägsshuntar (se ritning). Två st Esbe VTA520 och en backventil. Om värmen i mitten av tanken skulle ta slut kan den ta från toppen men först och främst ska returvattnet prioriteras. Min fråga är går detta? Eller har vi någon tankevurpa någon stans?

Vi vill ha så låg temperatur som möjligt i tanken för att den laddas med hjälp av solfångare och vattenmantlad braskamin som kompliteras med elpatron. Om det nu spelar någon roll är huset ett nybyggt välisolerat hus med FTX.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg
    *
    Mvh Markus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.