Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej!
Nybliven husägare 2021 Q3, 160+80 kvm - två våningar och oinredd källare. Byggår 1939. Inte dränerat senaste 20 åren. Luftfuktighet 75% och utan någon värme, håller nutemperaturen vintertid mellan 2-5 grader.
Jag tror huset mår bra av en dränering (helst inte redan i sommar…)
Grön algblomning?
Pga vattenskada för ca 15 år sedan lades nytt betong i halva källaren. På ca 2 meter av väggen som vätter mot husets centrum finns detta. Min amatörgissning är att det inte var ordentligt sanerat vilket gjort att det nu växt vad som lugnar algblomning mellan den ”nya” golvet och vägg. Tidigare ägare tvättade bort detta. Vad är detta? Är det farligt att vistas där? Hur åtgärdas detta?
Saltutfällningar lite runt om i hela källaren, nästa bara mot ytterväggarna. Hur åtgärdas detta (tillfälligt)?
Tack på förhand, alla tankar mottages!
Behöver inte vara dräneringen som är slut då det ser ut att vara fuktigt på väggen upp till marknivå. Hur ser det ut runt om kring huset? Leds ytvatten bort från väggarna? Är det mycket växter nära väggarna? Hur leds regnvattnet från taket bort?
Att det växer på väggarna och att du får saltutfällningar beror ju på att det är för fuktigt i ytterväggen. Kortsiktigt går det att tvätta och skrapa bort men det lär ju dyka upp igen om inte klimatet förändras i källaren och att väggen blir torrare.
Att det växer på väggarna och att du får saltutfällningar beror ju på att det är för fuktigt i ytterväggen. Kortsiktigt går det att tvätta och skrapa bort men det lär ju dyka upp igen om inte klimatet förändras i källaren och att väggen blir torrare.
Saltet kan ni tvätta bort med vatten. Till algerna kan ni prova alg- och mögeltvätt, finns att köpa i byggvaruhus.
Vad har ni tänkt använda källaren till? Om ni ska ha den till något mer än förvaring av syltburkar och vinterdäck behöver ni ju fixa någon sorts uppvärmning. Jag skulle satsa på det i första hand, därefter dränering (om det inte är så illa att det kommer in pölar på golvet vid regn, typ).
Vad har ni tänkt använda källaren till? Om ni ska ha den till något mer än förvaring av syltburkar och vinterdäck behöver ni ju fixa någon sorts uppvärmning. Jag skulle satsa på det i första hand, därefter dränering (om det inte är så illa att det kommer in pölar på golvet vid regn, typ).
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
******mrsnhp skrev:
Saltet kan ni tvätta bort med vatten. Till algerna kan ni prova alg- och mögeltvätt, finns att köpa i byggvaruhus.
Tack för svar! Jag ska kolla upp det med tvätten du angav. Har inte kommit så långt än men inte kommer vistas i källaren förutom mig själv som går där o donar
*******Centano skrev:
Behöver inte vara dräneringen som är slut då det ser ut att vara fuktigt på väggen upp till marknivå. Hur ser det ut runt om kring huset? Leds ytvatten bort från väggarna? Är det mycket växter nära väggarna? Hur leds regnvattnet från taket bort?
Tillägg, ingen doft som stör i källaren.
Jag tänker att jag skaffar en avfuktare samt viss värme.
Det har varit en del sly runt huset som jag tog bort i höstas. Nu är det 50-50 med grus eller trädgårdsjord i direkt anliggande kontakt. Där det är grus är det nästan ingen saltg.träng alls.
Tre av fyra stuprännor har stopp som jag i detta nu försöker att åtgärda (har nu större hinkar jag använder där…) Nedgrävda rör med stopp som ser ut att gå från 0,5 m under marknivå-ut från tomtgräns. Dessa stuprörshörn på huset är ett av dem invändigt utsatta för saltgenomträngningen.
tack för svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fördelning pensionsspar vid olika sysselsättningsgrad?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Sätta in olika märken av fönster
Fönster & Dörrar -
Är det olika regler på FK och FQ kabel?
El -
Räcke: Stolpar har olika distans, hur brett mellan spjälor?
Altan & Uteplats