Byggahus.se

Två lager gips, varför?

1. Q
    Medlem Nivå 6
    Hej

Som nybörjare på forumet och efter en del sökningar har jag inte hittat en egentlig orsak till varför man använder två lager gips i tak.

Lite bakgrund.
    Jag har just köpt hus och på övervåningen med sovrummen så är det spänntak över hela våningen.
    Detta ska nu bytas ut mot ett riktigt tak.
    Efter ha gått med i "Gör det själv" (gds.se) och läst deras artiklar om att sätta innertak så sätter de alltid ångspärr, Gips, gips.

Det jag funderar på nu är varför sätter man två lager gips?
    Jag kan inte se orsaken till varför man gör det.

vore tacksam till förklaring. då det inte förklarades i någon av artiklarna bara att det är så man ska göra enligt skribenten.

2. C
    Medlem Nivå 14
    Starkare skarvar gissar jag...

3. nino
    Renoverare · Nivå 19
    Är det inte för att få bättre brandskydd?

4. V
    Medlem · Nivå 12
    I en normal villa gör man det inte. Enda anledningen till dubbla lager gips är mot brand och mot ljud.
    Ett tips är att sluta prenumera på den tidningen för den innehåller så mycket fel eller vad som är rätt här i Sverige. Likadant skall du ta artiklar i typ vi i villa med en nypa salt då de också innehåller mycket fel.
    Håll dig till Byggahus istället ! Här finns kunskap kan jag lova, snart lär du dig vilka gubbar o gummor som kan sin sak här på BH.

5. Q
    Medlem Nivå 6
    Tack för era svar. Ingen anledning för mig att säkra mot brand för när det väl kommer dit spelar det ingen roll längre. I sovrummen kanske man kan göra det just pga ljud dämpning men övrigt utrymme ett lager.
    Huset är i Vällingby så kommer ha en del flyg som flyger över.

Huset har ett påbyggt sadeltak och planen är att inreda den delen framöver.

Nu kommer jag få fem nummer av GDS kommer definitivt använda det här forumet mer framöver.

6. Q
    Medlem Nivå 6