Byggahus.se

Två körsbär stämjärn, bra eller dåligt

1. I
    Medlem Nivå 4
    Jag har köpt några stämjärn av "två körsbär"-märket som finns på bland annat Bauhaus. Efter att ha planat baksidan och slipat dem enligt konstens alla regler upp till 8000 korn, så blir de rejält vassa (fingertopparna spontanblöder om man råkar titta för länge på stämjärnen)

Jag har fem stycken som jag använt till några jobb, Mitt problem är att jag tycker de tappar skärpan alldeles för snabbt. Första jobbet var i ek och då tänkte jag att nåväl, ek är hårt. Men efter det har jag använt de i furu och jag måste ändå bryna om hela tiden.

Nybörjare på snickeri, och stämjärn, och allting, så undrar jag om det är så det ska vara? Jag frågar för jag funderar på att utöka sortimentet och köpa fler storlekar. Jag gillar verktyg och har gärna många även om det inte alltid behövs, men ska jag köpa fler "två körsbär" eller ska jag börja om med någon annan serie? Två körsbär på Bauhaus är ju inte ens bland dom billiga.

2. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    Har inte sjålv några stämjärn av den modellen men dom brukar få ganska bra betyg i tester i snickeritidningar så det är absolut inga skitstämjärn. Vad har du för brynvinkel och vad har du använt stämjärnen till, banka på dom eller skära med dom? Flisar eggen eller den blir bara slö?

3. I
    Medlem Nivå 4
    Jag bryner i strax över 25 grader. Ibland bankar jag på dom och då blir eggen hackig. Jag har inte tänkt på hur dom funkar om man bara skär, antagligen håller dom bra mycket längre förstås.Jag har funderat på att slipa i 30 grader istället, kanske hjälper mot flisandet.

4. Ola C
    Medlem · Nivå 23
    30 grader är bättre om det ska bankas, så testa det. Sen är det viktigt att få bort råeggen på baksidan efter du brynt men det har du säkert koll på.

5. F
    Medlem Nivå 5
    Har inte heller stämjärn från tillverkaren. Däremot fyra mindre järn att snida och karva med.
    Jag upplever att de kanske inte riktigt kvalar in i den absoluta toppen, men definitivt är dem helt klart bra.
    Tycker mina håller skärpan längre än jag förtjänar.