Byggahus.se
Hej på er kunniga och kluriga med VVS-erfarenhet.

Det är såhär att jag är husägare sedan ungefär ett år och en rätt novis person i dessa sammanhang men jag försöker att lära mig verkligen och hoppas en dag att kunna behärska det här värmesystemet mer fullödigt. :)

Bakgrund och utrustning (Bergvärme):
Bor i ett 1,5-planshus med källare långt ute på landet, vi har en gammal Strömsnäs ackumulatortank (TS500) och en Nibe Fighter 1100 värmepump.
En Ouman EH-80 är installerad på Strömsnäs´en med, och det är den enda jag vet någe sånär att justera värmen med.

Vi har ett problem här hemma och det är att vi upplever att radiatorn i köket och den i rummet bredvid köket på markplan får bara lite ljummenhet i bästa fall, och när jag kom hem från en liten tripp häromdagen var dom helt kalla.

Samtliga andra element i hela huset blir varma och gör sitt jobb (Så Nibe´n och tanken fungerar nog bra, eftersom vattnet ju blir hett och pumpas till resten av radiatorerna, till och med uppe är det ännu varmare än nere), men dom här två gör det inte och det innebär ju att det blir kallt i köket och i sonens rum där han sover.
Det är denna typ av radiatorer, och termostater.

Vit radiator under fönster med termostat, omgiven av inredning och prydnadsföremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ribbad radiator med termostatvred i ett rum med trägolv och orange vägg, beskriven i VVS-relaterad fråga.
Skapa konto
Vit radiator med monterad termostat i ett hushåll, kopplat till VVS-rör, mot en vägg med tapet.
Skapa konto
Termostat och ventil på en varm radiator med synliga rör och en kabel på golvet.
Skapa konto

Vi har luftat dessa, ruckat på pinnen innanför termostaterna och knackat (efter dessa två steg kändes det som det kom lite ljummenhet direkt, men inte mycket). Så då tog vi nästa steg och det innebär att vi försökte det där gamla tricket när man stänger av resten av husets element för att få vattnet att fokusera på att gå till enbart dessa, och när man gör på det sistnämnda sättet så fungerar det på så sätt att dom blir varma (Så det borde ju inte då vara något fel på radiatorerna i sig själva).

I bästa fall blir det i köket som jag har målat till på bilden nedan.

Radiator med markerat varmt område överst och kallt område nederst i ett hemmiljö.
Skapa konto

I bästa fall blir det andra elementet (Sonens sovrum) helt varmt, uppifrån och ner, men det är bara när alla andra radiatorer i huset utom dessa två är av som sagt.

När man sedan vrider upp resten av husets element igen så blir dom sakta men säkert kallare och landar i att vara bara ljummen igen.

Husets övriga element som har den här typen av termostatvred är det inga som helst problem med.

Vit radiator under ett fönster med trätermostat och synliga rör på trägolv, indikerad temperatur på termostaten.
Skapa konto

Blir lite fundersam eftersom på båda dom som krånglar är det samma typ av modernare saker, är dom sämre än de gamla?

Hetvattnet kommer ju liksom fram till de två elementen om man riktar det på så sätt och dom ger ju värme då, men inte om alla andra element också ska ha värme.

Vi köpte huset av en änka som inte kunde så mycket om hela det här systemet heller, hennes man som alltid skött allt men avlidit tog med sig kunskapen då han avled.

Vad kan vara fel?...tacksam för era eventuella tankar och idéer.

Mera fart på cirkpumpen , maxa den några dygn och stryp dom andra så det blir riktig fart på flödet. det kan även vara luft i rören och då blir det dålig t flöde till dessa, sitter det luft i rören så brukar det åka med efter ett tag. Det tyder på det efter din beskrivning

Tack för svaret Jonaserik.

Är det den här du menar?...den sitter alldeles framför "pannan".
Cirkulationspump i ett värmesystem med reglervred och teknisk specifikationsetikett.
Skapa konto

Är det på vredet där det är siffror jag ska vrida åt något håll?
Vilka menar du att jag ska strypa?...du får förlåta mig men jag är väldigt novis på sånt här därav mina frågor...

Jepp det är rätt, den pumpen har mååånga år på nacken och inställning av fart görs med vredet, det är en klaff i pumphuset som stryper/öppnar , dagens pumpar har elektrisk omkoppling eller elektroniskt, ställ den på max 4 , den kan ha varit där i urminnes tid och hoppas att den går att röra ( fastrostad gjutjärnhus )

Här är fornminnet i från lite olika vinklar och vrår och poser. :-D

Gammal grön värmepanna med siffervred från olika vinklar i ett pannrum.
Skapa konto
Gammal grön pump med siffervred och modellskylt, synlig del av rörsystem.
Skapa konto
Gamla reglersystemet med siffervred från olika vinklar, dammigt och väl använt.
Skapa konto

Det kan stämma att den här har hängt med ända sedan systemet sattes in.

Som du ser så är det ju ett sånt där siffervred på både framsidan som är lättillgänglig, men också på baksidan.
Är det samma vred kanske som är helt genomgående?

Menar du att det enda jag behöver göra är att vrida upp det vredet som pekar mot mig, upp till 4:an, ha alla element på fullt som det är nu, och låta den vara så i två dygn?
Sen vrida ner den till så som den står nu, när det gått ett par dagar (alltså på onsdag kväll)?

Har jag fattat rätt då innan jag ger mig på det här? :)

Finns med genomgående axel , bara testa och se vad som händer , rör det sig inte på båda sidor så säll båda på 4, lämpligt att strypa ner en del element eller stänga någon/ra så det blir lite tryck på flödet och hoppas på det bästa att ev. luft går iväg, Prova att lufta om någon dag och se till att trycket inte går under 0,8 bar.

Uppdatering.
Den sitter som berget.

Har du några tips på vad man kan använda att vrida med så den inte går sönder?

Nej inget speciellt , kan gå att knacka med en hammare på den , då kan den lossna , vad vred du med , mejsel den orkar inte, prova med en polygrip lite halvkraftigt. går det inte att röra den så är det bar ett sätt kvar, att stänga så många raddar som du törs utan att frysa, det blir då ett flödestryck mot dom kalla.

Den metoden gjorde jag igår.
Jag slog av alla utom dom två, och då funkar dom, dom blir ju varma då.
Riktigt bra värme i den ena (den i sonens rum) och 60-75%-ig värme i den värsta av dem till och med, alltså den köket.

Men bara några timmar gjorde jag det, så det kanske var alldeles för lite tid?

För när jag vred på alla övriga sen igen efter 3-4 timmar så återgick det till det normala, alltså att alla element utom dom här två fick bra värme.
Dom blev bara lite ljumna på toppen efteråt.

Blir det bättre om jag gör så, men ännu längre menar du?

Flödesproblem , dina 2 får inget vatten , var på stammen är dom inkopplade, med källare så är allt i dito, flödet vill gå lättare till dom andra elementen, går rören i källaren, kan var en luftpropp, därav att öka farten på pumpen med strypning av dom andra.
Kanske läge att byta den pumpen mot en modernare som det går att styra farten på med ett lättare sätt.

Ja, den har ju i sanning några år på nacken och det skulle nog vara lättare att kontrollera en modern som du säger.
Den här har fastnat i det där reglaget och man kan inte ändra där, jag började ett försök med större verktyg att göra det men upplevde då att en liten kant på vredet gick av lite grann, så den får nog gå som den gör tills dess man kan byta ut.

Men en glad nyhet är att jag tror att det är löst, i alla fall för tillfället.
Jag tror också att det var flödesproblem och fick den inputen av en bekant också som sa att jag skulle försöka att envetet banka på termostatventilerna.

I två dagar gjorde jag det, i halvtimmesintervaller ungefär varannan timme.
Hårt och mycket.

När jag kom mot slutet av den andra dagen så hände något och elementen blev varmare och varmare tills dess att de nu är lika varma som resten av husets element faktiskt.

Värmen jag känt tidigare när de bara varit lite lite lite varma kan lika gärna ha varit strålningsvärme säger han, och rådde mig att göra på det här sättet då inte pumpen gick att justera.

Jag hade ju bankat tidigare också, men inte i närheten av såhär hårt, envetet och länge.

Men som det verkar nu så fungerar dom bägge två, efter att ha varit såhär dåliga väldigt länge. :)
Det kan vara magnetit som täpper igen sa han också, men jag vet inte riktigt vad det är.

Den pumpen du har är en 3-fasare och nya är bar 1-fas , då fattas det en nolla fram, det går att koppla om i centralen av en som vet vad han gör. Annars kan man köra en ny med stickpropp tills det kanske är mer jobb. Det med termostaterna är en klassiker, dom brukar kärva till sig under sommaren då dom stänger och vill inte riktigt när värmen behövs. Trevligt att du fick liv i dom.

J jonaserik skrev:
Den pumpen du har är en 3-fasare
Stämmer detta verkligen? På mittenbilden i inlägg 5 ser man (delar av) motorns märkskylt, och där står det 1-fasmotor (samt att driftskondensatorn är på 1,5 mikrofarad). Jag uppfattar detta som att det ska gå bra att sätta dit en modern 1-fas cirkpump.

P Pära´n skrev:
Det kan vara magnetit som täpper igen sa han också, men jag vet inte riktigt vad det är.
Magnetit är en förening mellan järn och syre som bildas i värmesystemet (syre kommer från den luft som är upplöst i det cirkulerande vattnet). Det yttrar sig som en svart beläggning på alla invändiga ytor i värmesystemet. Den beläggningen kan få rörliga delar (som termostatventilen) att kärva. I princip kan det väl även bli så mycket "kringflytande" magnetitpartiklar i systemet att trånga passager kan sättas igen, men det tror jag är mera ovanligt. Viktigt att man inte behöver fylla på färskt vatten i systemet stup i kvarten, då tillför man nytt syre.

M MatsTyresö skrev:
Stämmer detta verkligen
Läste inte skylten, har t princip bara sett 3-fasare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.