Ska montera upp en ny taklampa, som ansluts med två sladdar (ofärgade). I taket finns tre sladdar, 2 gröna och 1 blå. Ingen annanstans i lägenhet finns jord i tak. Jag misstänker att det tidigare varit en kronkoppling, men numera finns bara en enkelströmbrytare på väggen. Hur kopplar jag?

Troligen ska du koppla in en blå och en grön samt låta en grön vara oinkopplad. För att veta lite bättre måste du ta loss brytaren och se hur trådarna där är inkopplade. Det borde vara en grön inkopplad och en oinkopplad men man vet aldrig så kolla först.

Du får reda ut var trådarna kommer ifrån. Om vi antar att det är en gammal kronkoppling, så har du troligen båda de gröna fram till dosan där brytaren sitter, fast bara en av dem används. Om du öppnar där och rycker lite i trådarna så ser du vad som är vad.

E elmont skrev:
Troligen ska du koppla in en blå och en grön samt låta en grön vara oinkopplad. För att veta lite bättre måste du ta loss brytaren och se hur trådarna där är inkopplade. Det borde vara en grön inkopplad och en oinkopplad men man vet aldrig så kolla först.
Tack, precis som jag trodde.

H hempularen skrev:
Du får reda ut var trådarna kommer ifrån. Om vi antar att det är en gammal kronkoppling, så har du troligen båda de gröna fram till dosan där brytaren sitter, fast bara en av dem används. Om du öppnar där och rycker lite i trådarna så ser du vad som är vad.
Tack!

Ska installera en ny spotlight skena i vardagsrummet. Har två gröna och en blå kabel från taket. Såg ett tidigare inlägg med samma fråga där dem rekommenderade att koppla in en utav varje. Min fråga är då, vart ska jag koppla in sladdarnas? Har nämligen två spotlight skenor som är sammansatta och det finns några val att välja emellan. Se bild

• Elektrisk installation med öppen kabelanslutsning och färgkodade kablar i vägg, potentiellt säkerhetsrisk vid beröring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Oscar Bermejo Oscar Bermejo skrev:
Ska installera en ny spotlight skena i vardagsrummet. Har två gröna och en blå kabel från taket. Såg ett tidigare inlägg med samma fråga där dem rekommenderade att koppla in en utav varje. Min fråga är då, vart ska jag koppla in sladdarnas? Har nämligen två spotlight skenor som är sammansatta och det finns några val att välja emellan. Se bild
Rimligen har du en s.k kronbrytare på väggen. Alltså 2 knappar, där respektive knapp är kopplad mot varsin grön. Antingen får man då ta reda på vilken knapp som går till vilken grön, eller koppla ihop de två gröna. Sedan koppla dessa mot den bruna på skenan. Kolla först i brytaren att det är de 2 gröna som kommer från den och att blå är nolla. Använd tex en wago för tre ledare. Var noga med att ha säkringen av medan du kopplar.

• Gilla
Oscar Bermejo
  • Laddar…
Har du kronbrytare kopplar du lämpligen en grön till varje skena.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Blå= nolla/neutral, brun=fas, gul/grön=jord
Så är det tänkt i din spotskena, och det spelar ingen roll om du kopplar i dom övre eller undre kopplingspunkterna på skenan, dom är sammankopplade som man ser.
Dock måste du ta reda på vad sladdarna som kommer ut ur taket är, du kan inte alltid lita på färgerna där.

• Gilla
Oscar Bermejo
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Rimligen har du en s.k kronbrytare på väggen. Alltså 2 knappar, där respektive knapp är kopplad mot varsin grön. Antingen får man då ta reda på vilken knapp som går till vilken grön, eller koppla ihop de två gröna. Sedan koppla dessa mot den bruna på skenan. Kolla först i brytaren att det är de 2 gröna som kommer från den och att blå är nolla. Använd tex en wago för tre ledare. Var noga med att ha säkringen av medan du kopplar.
Tack för tipset, kollade brytaren hittade två gröna och en svart. Vad tror du om den svarta? Skickar med bild för tydlighetens skull.

• Eluttag utan skyddsplatta, synliga ledningar, skruvar, installationsarbete, betongvägg, behöver åtgärdas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Svart fas och två gröna tändtrådar verkar väl kunna vara en rimlig hypotes?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Svart är fas till brytaren och de gröna är tändtrådar till lampan.

• Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
Den svarta är högst troligt kabeln som matar strömbrytaren.

Vilken grön du väljer bestämmer vilken av de två knapparna som kommer tända spotlightskenan.

Du har dock ett problem. Skenan är inte dubbelisolerad vilket betyder att du behöver dra fram jord (gulgrön) om installationen ska göras regelrätt

Edit: Fick tydligen två svar på frågan gällande svart kabel medans jag skrev mitt 🙂

• Gilla
Oscar Bermejo
  • Laddar…
Fairlane
Jakopp Jakopp skrev:
Du har dock ett problem. Skenan är inte dubbelisolerad vilket betyder att du behöver dra fram jord (gulgrön) om installationen ska göras regelrätt
Rimligen är hela rummet ojordat och då är det inte regelrätt att dra fram jord till det uttaget.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Däremot är det okej att ha ojordat i det fallet.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.