Om jag ska ha en strömbrytare till taklampa, och dubbeluttag under strömbrytaren, måste jag ha fyrledare mellan kopplingsdosa i tak och brytaren?
Och om det är så, behöver jag då på strömbrytaren två skarvplintar (för jord och nolla till uttaget, ofta markerade med x?)
Tänker att fasen till uttaget kan ju skarvas på fasplinten i brytaren.
Hoppas jag förklarat tillräckligt tydligt
Och om det är så, behöver jag då på strömbrytaren två skarvplintar (för jord och nolla till uttaget, ofta markerade med x?)
Tänker att fasen till uttaget kan ju skarvas på fasplinten i brytaren.
Hoppas jag förklarat tillräckligt tydligt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Gäller det ojordade eller jordade uttag?
Jord och nolla till uttagen kan väl gå hela vägen i ett stycke utan att skarvas. Men om det nu måste skarvas så kan man ju göra det med t.ex. Wago så några skarvplinter behövs ju inte.
Jord och nolla till uttagen kan väl gå hela vägen i ett stycke utan att skarvas. Men om det nu måste skarvas så kan man ju göra det med t.ex. Wago så några skarvplinter behövs ju inte.
Det är riktigt. Mittuppskalning blir krångligt i den brytaren även för den vane.
Kul! Då passar jag på att ställa en till amatörfråga. Elektriker har nån gång frågat mig ”hur vill du ha det, vill du släcka eller tända när du trycker upptill på knappen?” Jag gillar nog att lampan tänds när man trycker upptill.
Av rent intresse, hur ser man till att det blir så vid installation av själva brytaren?
Av rent intresse, hur ser man till att det blir så vid installation av själva brytaren?
Sätter du brytaren enl bilden så blir det så, vill du ha tvärsom skifta tändtråden, den vita, till den andra utpilen. Detta eftersom denna brytare är en trappomkastare. Har du en brytare som är enkelbrytare får du helt enkelt vända på den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor gällande pardörr
Fönster & Dörrar -
Frågor gällande privatundantaget för kamerabevakning
Villalarm & Hemautomation -
Frågor gällande Vinylgolv på klinkers med golvvärme?
Golv -
Frågor gällande besiktningsdokument - fukt i källare
Köpa & Sälja hus -
Frågor efter saftig faktura gällande elarbetet
Juridik