Byggahus.se

Två familjer vill köpa en villa tillsammans!

1. A
    Medlem · 3 inlägg

AnnaJulia

Medlem
    Hej! Vi är två familjer som idag bor i lägenheter i en Stockholmsförort. Det finns endast ett fåtal villor här och priserna är naturligtvis höga. MEN om vi slår oss ihop och köper en villa tillsammans så klarar vi det! Nu undrar vi hur vi ska gå tillväga juridiskt? Ska vi bilda en bostadsrättsförening eller finns det andra alternativ? Har för mig att en brf måste bestå av minst tre lägenheter/medlemmar? Vad behöver vi förbereda innan? Hur gör vi den dagen vi ser ett hus till salu som vi vill köpa? Vad gör vi efter köpet? Finns det någon litteratur i ämnet (internet eller böcker) vi kan läsa? Var kan vi vända oss för mer information? Stort tack på förhand!

2. allexx
    Allvetare · västmanland · 393 inlägg

allexx

Allvetare
    En advokat borde kunna svara. Kommer ni dela huset med egna delar eller bo gemensamt i samma yta?

3. A
    Medlem · 3 inlägg

AnnaJulia

Medlem
    Jo det är klart att vi kan anlita en jurist men det vore trevligt att kunna läsa på själv först. Vi har tänkt dela huset så vi har varsin del.

4. allexx
    Allvetare · västmanland · 393 inlägg

allexx

Allvetare
    Har tyvärr ingen bra länk. Men det jag hittat så tolkade jag det som man måste vara 3st för att skapa en förening (3 lägenheter)
    Och nån form av bygglov då det blir en ändring av husets verksamhet. Men er kummunala arkitekt bör ju kunna svara med mer exakt info

5. C
    Medlem · 9 056 inlägg
    Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag delade mitt boende med någon utomstående. Ni kan ju ha jättebra "kemi" och vara överens om allt, men förr eller senare kommer ju en av er att flytta vidare till något annat och då är det nog både relativt svårsålt och stor risk att den som flyttar in inte fungerar så bra ihop med den av er som bor kvar.

BRF är ju en variant, men det krävs mycket riktigt minst tre st bostadsrätter vilket då blir ett flerbostadshus med allt vad det innebär. Undantaget är parhus + attefallare som man förstått blivit rätt populärt.

Juridiskt sett kan man avtala i princip vad som helst delägarna emellan, men i den mån man inte gör det så gäller lagen om samäganderätt.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Stockholm · 43 005 inlägg

hempularen

Moderator
    Som sagt att köpa det tillsammans är nog relativt enkelt. Möjligen kommer banken att ogilla upplägget, eftersom det kommer att ge framtida problem.

Efter att ni köpt huset, så börjar svårigheterna. Hur snabbt beror på hur väl ni passar ihop nu idag.

Att äga tillsammans innebär dels att ni måste komma övverens om en massa vardagliga ting, som hur trädgården skall skötas, vem skottar snö osv. Till mer alvarliga frågor, hur bestämmer ni när det är dags att göra dyra renoveringar/ombyggnader. Hur dyrt får det bli. Ena familjen kanske vill anlita målare för minsta lilla bättring av färg, den andra familjen kanske vill spara pengar på att spendera hela semestern på att måla om fasaden osv.

Sedan kommer den svåra frågan: Hur gör man när en familj vill hoppa av och sälja?

En andel kommer att vara svårsåld, och stor risk att det kommer in en ny delägare som inte alls fungerar i "kollektivet".

Enl. lagen om samägande så har en delägare rätt att kräva att en gemenssam tillgång säljs i sin helhet. Så den som flyttar kan tvinga fram en försäljning med offentlig auktion.

Alla frågor av den här typen hanteras om man har en bostadsrättsförening. Men där är gränsen minst 3 medlemmar. Och så små¨föreningar innebär problem. Många banker nekar att låna ut för köp av bostadsrätt i en förening som är mindre än 10 medlemmar (siffran varierar lite mellan bankerna). I en så liten förening blir det katastrof om man får in en "strulmedlem". I en mer lagom stor förening kan man lättare hantera en problem-medlem. En liten förening blir också sårbar om en medlem slutar att vilja eller kunna betala sin månadsavgift. Det kan bli så stora extra kostnader för övriga medlemmar att de inte heller klarar att betala, och föreningen går i konkurs.

7. A
    Medlem · 3 inlägg

AnnaJulia

Medlem
    Ja tack för alla välmenta svar. Jag var mest ute efter om någon kunde bidra med juridisk information i ämnet.

8. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 000 inlägg

Peter2400

Medlem
    Det är nog inte så krångligt juridiskt, familjerna äger 50% var.
    Att finansiera köpet och vara överens om allt är nog största problemen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.