Byggahus.se

TVA eller förrådsberedare

1. J
    Medlem · 4 inlägg

j.andreas

Medlem
    Jag ska sätta in en ny ackumulatortank till min vedanläggning. Jag är inne på en ren-tank och köra med Baxis TVA, men jag hittar inte så mycket recensioner av denna. Fungerar det bra med TVA, jag kommer att ha en total tankvolym på 1500l. Vågar jag chansa eller ska jag köra med en klassisk förrådsberedare istället??

2. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Väljer du mellan TVA och beredare så kör på TVA!

TVA är dessutom mycket bättre för skiktningen i tankarna. (y)

• Laddar…
  3. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 649 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Det brukar sägas att det finns tre olika sätt att få varmvatten från en ackumulator tank. Och det är med kamflänsrör, helst då tillräckligt långa och flera på olika nivåer, tappvattenautomat (TVA) eller med förrådsberedare. De olika sätten har lite olika för och nackdelar.
    Om man tittar på hur acktanken bäst utnyttjas dvs hur länge värmen räcker så blir nog rangordningen följande med bäst lösning först: TVA, kamslingor och beredare.
    Har du kalkrikt vatten så blir nog beredare den bästa lösningen.
    Vill du ha lite kringutrustning så blir ordningen: Beredare, kamslingor och TVA eftersom en TVA behöver en pump för att kunna bereda VV.
    Så vad man skall välja tillslut beror lite på vad man själv tror och tycker men jag skulle inte satsa på en beredare om jag fick välja. Har själv två kamslingor i min tank som kanske inte är riktigt bra utfört. Så här i efterhand skulle jag vilja haft den nedre slingan lite mer utdragen i tankhöjd samt gärna uppdelad i två slingor (dvs totalt 3 i tanken) så att man skulle kunnat utnyttjat solfångarna ännu mer än vad nuvarande lösning gör (har två blandningsventiler som hämtar värme från olika nivåer i tanken men skulle viljat ha ytterligare en). En TVA hade löst detta på ett bra sätt men behöver då ytterligare en pump för att ge VV samt styrning där till dvs mer grejer som kan krångla och kräver spänning för att ge VV.

4. J
    Medlem · 4 inlägg

j.andreas

Medlem
    Jag hade isåfall tänkt att köpa en färdigbyggd TVA. Någon som har erfarenheter av
    -Baxi VXB33
    -Nibe Tappman
    -Värmebaronen Ackvavarm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.