Två bergvärme offerter.

3k läst  5 svar

1. W
    Medlem Nivå 1
    Hejsan jag jag har fått in två st offerter på komplett installation av bergverme.
    Har lite svårt att välja och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har gjort av med ca 26000kw tidigare.
    I båda offerterna inår utagning av befintligt system samt komplett installation. Det ingår även en radiator till pannrum i båda.

Offert nr1
    IVT Greenline HTE-7
    200 meter borrhål
    VVB 300/200
    133.000:-

Offert nr2
    Thermia Diplomat 8 TWS
    180 meter borrhål
    VVB 300/200
    128.000:-

Ser priserna rimliga ut samt vilken pump är den bästa?

En till fråga som gnager är om man verkligen behöver en VVB på 300/200 liter eller om man ska gå på ett singelsystem med 180 liter. Jag har idag ett vanligt badkar men funderar på ett bubbel.

\Henrik

2. Z
    Medlem Nivå 1

Re: Två bergvärme offerter.

Vart bor du? Jag har fått två offerter själv, men borrhål på 130, respektive 160 m och pris på 152.000,- Har du badkar, kommer du behöva stor vvb, 180 liter töms snabbt :)

3. W
    Medlem Nivå 1

Jag bor i Söderhamn, Offert nr 1 började på 155.000:-.

\H

4. B
    Medlem Nivå 9

Alldeles för långa borrhål med så liten årsförbrukning (om de 26000 kWh gäller värmen).
    Jag har 100 meter borrhål på ca 35000 kWh (värme, varmvatten och hushållsel) innan värmepumpen installerades.

Enligt sveps 145 kWh per meter och år i uttag så skulle det gott och väl räcka med 100 meter borrhål. En förutsättning är i och för sig att det är vattenkontakt med slangen. Om du bor 100 meter ovan grundvattennivån kan det ju bli svårt ;) .

Du behöver mer än de 180 liter vv-beredare du hade innan. 300 liter kan tom vara lite om du skaffar stort bubbelbad.

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Vad säger SVEP om den ökade verkningsgraden (pga ökad kbIn) om hålet bara belastas tex hälften så mycket?

Ska man inte tolka den där siffran som en max siffra av vad det svenska urberget kan leverera givet dess värmekonduktivitet?

6. R
    Medlem Nivå 6

Funderar du på bubbel så ska du ta den med separat beredare. Priserna ser mycket bra ut och hålen är djupa/bra. Inte mycket att fundera på.
    rogge

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: