Byggahus.se

TV Uttag - hur seriekopplar jag

1. C
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Crischnak

Medlem
    Hej

Jag har ett antal seriekopplade TV uttag. I samband med ommålning tog jag bort ett tv uttag. När jag skulle sätta ihop det igen blev jag osäker över hur sladdarna skulle kopplas ihop, dvs antenn kabel in och antenn kabel ut...

Det finns spår för varsin kabel och en platta som du skruvar åt över kablarna.

Hur skall jag göra? Skall de kopplas ihop via tråden, eller sköter plattan det osv?

Skulle uppskatta lite hjälp...... Får ingen bild i sovrums TV'n längre ;-)

Mvh Martin

2. B
    Medlem · 41 inlägg

barabas

Medlem

Re: TV Uttag - hur seriekopplar jag

Det brukar finnas en pil in där du skall ansluta kabeln som kommer från antennen (eller uttaget före) och en pil ut där du skall ansluta kabeln som går vidare till nästa uttag.
    Kablarna måste vara avskalade så att ledaren i mitten syns och dessa skall antingen skruvas fast med två små skruvar eller klämmas beroende på vilken modell av antennuttag du har.
    "Plattan" används till att hålla fast kablarna samt att bibehålla skärmningen d.v.s "metall-strumpan" som sitter utanför centrumledaren skall fästas mot och ha god kontakt med plattan.

Lycka till,
    Stefan

3. G
    Medlem · 420 inlägg

goerana

Medlem

Hej glöm inte att avsluta med ändmotståndet// Goerana

4. C
    Medlem · Stockholm · 117 inlägg

Crischnak

Medlem

Tack för hjälpen men fortfarande problem

Mitt uttag

Har två skruvar men dessa drar inte åt koppartråden när jag kör ner den i hållaren....

Jag har nu lessnat och virat ihop kablarna på det mittenjack som det gäller....

Mvh "tv mekanikern"

5. B
    Medlem · 41 inlägg

barabas

Medlem

Det var tråkigt att du inte får det att funka! :(
    Kan det vara så att något bleck hamnat snett när du skruvade upp skruvarna för mittledarna så att du nu inte kan sticka in mittledarna tillräckligt långt? ???
    Jag förstår att du misströstar men detta borde egentligen inte vara svårt att lösa. Kan du försöka kika in där ledarna skall stickas in och se om du kan skönja skruvarna? Annars kanske du får investera i ett nytt uttag om du nu vill ha TV'n att fungera i det aktuella rummet. Dessa är inte så förskräckligt dyra. Se till att du får ett "mellan-uttag" med avtappningsdämpning på c:a 10dB

6. B
    Medlem · 20 inlägg

Babylon

Medlem

En del uttag saknar skruv för mittledare. På dessa finns det istället två spår ovanför hålen för mittledarna. Du sticker in en liten skruvmejsel i skåran och trycker till så går det att sticka in mittledaren i hålet. Sedan viker du ner dragavlastaren och skruvar åt. Se dock till att strumpan/skärmen inte ligger an mittledaren!
    Är det hus eller lägenhet du bor i? För om du behöver köpa nytt uttag så har du lite olika genomgångsdämpning att välja på beroende på hur lång slingan är osv.

/Babylon, fd. kabel-TV-tekniker

7. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Helt underbart... ;D Då kan du garanterat svara på följande...

Vilket är att föredra: Serie eller parrallellkoppling av tv-uttag i en villa??

Tänkte att det måste vara bättre rent tekniskt och driftsstörningsmässigt med parrallell?? Eller?? ???

Jag tänkte sammla allt inkommande i klädkammaren, där jag även placerar förstärkare, filter osv..
    Skall antagligen ha parabol och vanlig antenn.. :)

8. B
    Medlem · 20 inlägg

Babylon

Medlem

Jag föredrar stjärnnät (parrallell) framför slinga (serie) på grund av att det är lättare att dimmensionera och ur driftsäkerhets-synpunkt.
    Jag har aldrig jobbat med villanät utan bara större nät i flerbostadshus och i äldre hus med slingor kan kabelvägar och kabellängd göra det mycket besvärligare att få signalen att räcka. Det problemet har man kanske inte i en villa. I nya flerbostadshus bygger man hellre stjärnor.
    Stjärnnät funkar ju fortfarande om ett uttag lägger av, men om ett uttag mitt i en slinga lägger av så slocknar alla efterföljande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.