Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

TV-upphängning på plåtregel och plywood

1. M
    Medlem · 25 inlägg

Mithras

Medlem
    Hej,
    Ska hjälpa en kompis som bor i nyprod att hänga upp en TV på en vägg framför ett schackt.

Väggen är 205cm bred och TV'n har en full bredd på 123 cm, så det finns inte jättemycket buffert att skjuta åt sidorna. Upphängningen är en anordning som går att "dra ut" från väggen. Det enda sättet att få det att passa in är på den regel jag hittat som är i mitten, dock går den ganska rakt ovanför elluttag.

Se bifogad bild för ritning av hur väggen är förstärkt.

Samtidigt har jag följande korrespondens att gå på:

Bakom denna vägg är ett schakt, dvs inget badrum. Väggen är 70 mm och mer än så ska ni inte behöva borra för att fästa upp en TV som jag antar ska vara i mitten av väggen. Tumregel är att man inte borrar ovanför ett eluttag eller lampknapp, då kommer man inte komma åt elen. Bild nedan talar om hur väggen är förstärkt

Problemet är att i mitten av väggen finns 3 olika uttag, så tumregeln måste ju brytas ifall den ska upp i mitten av väggen.

Det är byggt med plåtreglar och väggen är förstärkt med plywood mellan plåtreglarna. Plywooden är satt där en TV förväntas monteras, dvs i mitten av väggen. Därmed är en vägghängd tv bänk inte att rekommendera.

Hon säger att den alltså endast har plywood i mitten, medan ritningen verkar säga att hela väggen är så förstärkt?

Vidare har jag sökt med regelmätare, och fått lite olika bredd på både cc och mellanrum. Jag har fått 5, 6 och 7 cm på reglerna ungefär.

Frågor till er som kan detta:

1) Är det "vanligt" eller "ok" att reglerna sitter med andra mellanrum än 45cm/60 cm på en sådan kort vägg? Eller mäter jag möjligen fel?

2) Hur ska jag tolka denna ritning gällande plywood, regler osv?

3) Om det endast är plywood i mitten, är det där TV'n ska upp, eller ska jag skita i det pga. det finns elluttag längst ner i mitten? Vad spelar plywooden emellan plåtreglerna för roll?

4) Vad är bästa sätt att fästa anordningen i en sådan vägg när man vill montera i plåtregel? Borra hål, sedan självborrande plåtskruv? Eller skruv direkt? Eller kanske någon annan skruv?

Tack på förhand!

Redigerat 6 jul 2021 14:32
    • Laddar…
  2. A
    Medlem · Stockholm · 7 845 inlägg

Andy78

Medlem
    Det är förstärkt med plyfa bakom bara skruva rakt i.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 25 inlägg

Mithras

Medlem
    Borra rakt i varsomhelst? Behöver alltså inte tänka på att träffa plåtregeln?

Vilken skruv använder man då?

4. A

Andy78

Medlem
    Är det plywood bakom så är det bara skruva i den genom gipsen med träskruv.
    Du kan ju borrra ett mindre 2-3 mm hål tills du är igen och testa tjocklecken med ett gem som du böjer en liten krok på 90 grader.
    För in den och dra sedan ut till den hakar i sista skivan där har du tjockleken på väggen.
    Första 13 mm är gips plyfan är nog minst lika tjock så ta träskruv som är minst 5mm längre än väggen inklusive fästet på tvn.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 25 inlägg

Mithras

Medlem
    Fantastiskt bra svar, tackar!

För att försäkra här;

Detta kommer alltså att hålla en 42-46 tums LED-tv med liten arm som går utåt?

6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 29 798 inlägg
    Ja använd 6mm träskruv och förborra med 3mm om du vill.

• Laddar…
  7. A

Andy78

Medlem
    Du ser vad som kommer ut om du prov/ förborrar ett hål, förts gips sen spån innan du är igenom.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.