Tv på väggen, höjd?

2k läst  24 svar

1. S
    Husägare Nivå 2
    Hej!

Är på gång att flytta från får lilla lägenhet till hus och då ska tvn upp på väggen är det tänkt.

Tips på lagom höjd? Hur har ni eran?
    Vi kommer sitta ca 5m ifrån. Väggen där tvn kommer sitta är ungefär 3,70m hög.

Tvn i fråga är en 60-tummare, med tv-bänken även den hängandes på väggen.

2. E
    Medlem · Nivå 15
    50-100 cm från golvytan.

3. J
    Medlem · Nivå 9
    En tumregel är att mitten på tvn ska vara i ögonhöjd eller något under på den som sitter i soffan. Alltför många sätter den för högt upp, likt det amerikanska sättet, vilket gör att man får ont i nacken.

https://ultra-hd.se/ratt-tv-kraver-ratt-montering/

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Tycker tvärtom. Många har dom för lågt så nederdelen skymmer bilden. Rakt ut från ögonen i sin avslappnade ställning tycker jag är rätt. Sitter ni 5 meter bort behöver ni en större TV ;)

Centrum på TV mellan 100 och 130cm från marken säger jag

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 14
    Det är ju helt galet! Ska man flänga runt med ögonen för att se allt? Jakten på vansinnigt stora TV blir ju groteskt och en enorm inkomstkälla för El-banditerna mm. När jag kör till jobbet innan sju ser jag en del mindre villor där TV:n är på och tycks täcka en halv vägg. Sjukt.

6. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Surt, sa räven.

• Laddar…
  7. D
    Medlem Nivå 3
    Valet är ju fritt:rolleyes:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Capture.PNG

8. A
    Medlem · Nivå 16
    Om du sitter 5 m från TVn är det inga problem med en 60-65" allt är ju relativt och i kombination med bildkvalité utifrån vad man tittar på. Men det är en helt annan fråga än höjden på TVn som TS frågar om.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    Storleken är relativ och man vänjer sig snabbt. Tycker 65" är helt okej på 3m.

10. K
    Medlem · Nivå 10
    Ja, nu när kvaliteten på TV-skärmarna och sändningarna är bättre så kan man gå upp i storlek. Jag bytte till 65" (från 55") förra vintern och har den på ca 3.5 m tittavstånd. Dags att fundera på större snart.....;)

11. J
    Medlem · Nivå 9
    Såg en beskrivning på Youtube att 4k på vanligt tittavstånd för tvtittande är högre upplösning än vad ögat klarar av. Ganska intressant faktiskt. Håller med om att 4k ser bra ut och kör det själv men man upplever knappt skillnaden mellan 1080p och 4k 60p tydligen. Nu talar vi om en vanlig Svensson som sitter i soffan och inte en 16åring som sitter i en gamingstol med en monitor framför sig.

Redigerat 5 dec 10:19
  12. P
    Medlem Nivå 4
    Jag vill nog nog påstå att placeringen av tv bör styras av hur man är placerad i förhållande till tv'n och vilket möblemang man har. Möblemang som tex en hängande taklampa över soffbordet begränsar ju i vissa fall hur högt man kan placera tv'n. I vår familj har vi en loungesoffa i vinkel med schäslong + en reclinerfotölj vilket innebär att hela familjen mer eller mindre ligger ner när vi tittar på tv. Då är det himla skönt att ha tv'n rätt högt. Mätte på vår tv (65 tum) och vi har 95 cm från golv till underkant på bildskärmen. Ansiktena på "åskådarna" är på ett avstånd på 3-4,5 meter. Detta passar mig och min familj och vi är jättenöjda med denna placering.
    Vad beträffar storleken så hade vi en 55-tummare innan som barnen numer har i sitt gemensamma allrum. När vi bytte upp oss till 65-tummaren kändes det inte alls för stort utan bara som en självklar uppgradering. Nästa steg blir troligtvis 75-tummare när priset på tv'n har gått ner till ett överkomligt pris samt att inspelningar och utsändningarnas kvalitet har ökat om några år.

13. J
    Medlem · Nivå 9
    Känner igen det där med att ligga i soffan och titta. Det blir problem med progressiva glasögon eftersom tvn kommer för lågt mot annars. Då får man hänga ut dom på nästippen som en gammal gubbe haha

14. P
    Medlem Nivå 4
    100 % igenkänning :D, har ett par äldre ickeprogressiva glasögon som ibland får fungera som tv-glasögon. :geek:
    Behöver dem bara när jag glidit riktigt långt ner i soffan och då är de snart onödiga. :sleep:

15. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Njae, skillnaden mellan 30p och 60p är (borde vara) ganska tydlig oavsett avstånd (märk bara Youtube på en datorskärm i HD 60p), men upplösningen som sådan drar de flesta inte nytta av.

TVn är gjord för att man skall sitta mycket närmare än de flesta gör. De har den faktiskt alltid varit... De flesta sitter för långt ifrån för att dra full nytta av upplösningen som TVn presterar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: