Byggahus.se

TV:n / Skärmen "mitt i rummet"

1. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem
    Är det någon som har en smart lösning på när man behöver möblera så att TV:n eller projektorduken(?) måste hamna mitt i rummet, dvs inte invid någon vägg. Någon "mobil" lösning kanske?

(Det är snedtak -- så någon duk från taket blir svårt...

Tack,

// MC

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: TV:n / Skärmen "mitt i rummet"

En smart lösning är ju att ha TVn nedfälld i golvet. När man trycker på fjärrkontrollen så skjuts den upp och när man har tittat färdigt så försvinner den ner i golvet igen. Himla smart :)

Skämt åsido. Det stora problemet är väl hur man ska göra med sladdarna när man har TVn mitt på golvet. De måste ju komma upp ur golvet eller hänga ner från taket. Man kan ju tänka sig snubbelvarianten också men det är väl den du vill försöka undvika?

3. M
    Medlem · 110 inlägg

MC

Medlem

Precis... Ska man ha vanlig TV, så är snubbelvarianten troligast -- men inte optimal. Batteridriven TV & trådlös antenn? ;)

Funderar på projektor, då räcker det att ta fram duken -- vilken ju är fri från kablage. Frågan är då hur man förvarar en duken/stativet och hur man kan få till en praktisk mobil lösning för denna. Alt. låta bygga en möbel -- en tunn 'duk-skiva' på fot... Klurigt...

4. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Det där är inte lätt, det är nästan så man måste planera det redan vid ritbordet.

Man kan dra ut elström och antenn till mitten av golvet, i en golvdosa om man tänkt ha en TV därute. Egentligen räcker det med ström, man kan köra ut TV-signalen med trådlöst.

En projektorduk kan du hänga från taket, är det högt upp kan du hänga den i vajrar. Är man inte rädd kan man hänga TV:n i vajrar också. En lyxig lösning är att ha motor på vajrarna så man hissar upp grejerna när det inte används.

5. A
    Medlem · 343 inlägg

andersbyggahus

Medlem

Om du planerar på att bygga nytt kan du ju alltid sätta el/antennuttag försänkt i golvet om du bestämt exakt vart TV:n ska stå. Jag har sett detta, och det är ganska snajsigt.

6. D
    Medlem · 141 inlägg

douglas72

Medlem
    jag lånar denna gamla tråden då den beskriver mitt dilemma perfekt, det var ett tag sedan tråden skapades.

Har någon smarta lösningar på hur man på ett snyggt sätt får till en TV placering mitt-i-rummet, och en projektorduk som
    man inte vill att kassetten skruvas upp emot ett annars helt plant innertak...

7. D
    Medlem · 141 inlägg

douglas72

Medlem
    ingen som vill dela med sig av lösningar?
    Någon har säkert liknande hemma?

8. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem
    Jag har min TV hängande i en skena som sitter i taket. Jag kan dra ut TV:n från väggen och placera den mitt i rummet. Projektorduken sitter i taket. Jag flyttar undan TV:n när jag vill använda projektorn.

9. R
    Medlem · 508 inlägg

robsarve

Medlem
    Är taket plant finns det apparatskenor med kabelkedjor man kan hänga i taket.

Är det snedtak så är det svårare att få till nått snyggt, men med lite tänk bör det gå.

På jobbet har vi en rätt fräck lösning med både duk och proj inbyggda i taket och som sänks ned elektriskt. -Men vi tjänade lite för mycket pengar ett tag... ;)

10. S
    Medlem · 509 inlägg

snysop

Medlem
    Är detta något du köpt eller gjort själv?

11. D
    Medlem · 141 inlägg

douglas72

Medlem
    det verkar vara kul lösningar, om ni kundelägga in bilder vore det kanon!

12. B

brabyggare

Medlem
    Svetsade en ram av fyrkantsjärn och satte tjock-TV:n i. Ramen hänger sedan i hjul i skenorna som jag köpte och monterade i taket.

13. J
    Medlem · 51 inlägg

jilted

Medlem
    För oss som inte kan (bör) svetsa, känner ni till någon färdig lösning med apparatskena? Det är just en sån lösning jag är ute efter till nya sovrummet i källaren, tänk att kunna vrida och skjuta tv´n åt sidan när den inte används.

14. B

brabyggare

Medlem
    Jag letade efter en köpe-variant men hittade ingen så det var därför jag bestämde mig för att bygga en egen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.