Tjena!
Vi har flyttat in i ett hus där det byggts in högtalare i vägger och tak i vardagsrummet. Alla sladdar kommer ut vid golvet på en vägg där det vore väldigt lämpligt att hänga en TV. Jag är helt rudis på Hifi och hemmabio. Vad heter det jag behöver köpa för att få ljud i högtalarna från TV:n och gärna kunna ansluta med bluetooth från mobilen?

Det är 7 högtalare. 3 runt TV och 4 i taket längre bak i rummet. Vi har en hyffsat modern TV.

Tack!

• Vägg med inbyggda högtalare och TV-fäste, kablar synliga nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Svempa-53
  • Laddar…
Har troligtvis stått en hembio-receiver där tidigare.

• Gilla
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
Har troligtvis stått en hembio-receiver där tidigare.
Okej, tack!

Det verkar finnas 5.2 receivers, vilket ju blir sju högtalare. Men tror du att (eller hur kan jag ta reda på om) de satt baselement i vägg/tak?

Annars blir det väl en recevier med 7.1 jag behöver och köpa till en fristående bas?

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Fråga förra ägaren vad dom hade?

• Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Fråga förra ägaren vad dom hade?
Ja, det borde jag ha skrivit: De är i princip okontaktbara.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
En enkel skiss över högtalarnas placering och hur många kablar det kommer ur väggen?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Man brukar inte vilja bygga in bas i väggar och är de bakre i tak är det förmodligen Dolby Atmos eller liknande. En subwoofer eller två kommer du nog vilja köpa till också (om basen är viktig för dig)

plåtrickard plåtrickard skrev:
En enkel skiss över högtalarnas placering och hur många kablar det kommer ur väggen?
Det är sju par av kablar. Alltså två trådar i varje rör.

• Skiss över ett rum med TV, soffa och markeringar för kök och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns som en lite udda placering av högtalare. Har det kanske varit 3.1.2 system + 2 extra som en separat zon när man lagar mat?

• Gilla
Byggnix och 3 till
  • Laddar…
Zon 1 = 5.1

Zon 2 = 2.0

Killgissning så klart.

• Gilla
M3rLiN_74 och 8 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Zon 1 = 5.1

Zon 2 = 2.0

Killgissning så klart.
Tänkte först att det såklart var 7.1
Men håller med dig, när jag såg köket.

• Gilla
Ingemarn78
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Zon 1 = 5.1

Zon 2 = 2.0

Killgissning så klart.
Låter inte helt ologiskt ändå.
Om ni hdae satt högtalarna på väggen vid TV:n (första bilden), vilken hade varit basen då?

De på väggen är vänster fram, center och höger fram. Bas får lösas med en lös subwoofer.

• Gilla
M3rLiN_74 och 1 till
  • Laddar…
e02jr e02jr skrev:
De på väggen är vänster fram, center och höger fram. Bas får lösas med en lös subwoofer.
Just det, såklart. Tack alla inblandade, jag tror att vi löst det här :)

• Gilla
e02jr
  • Laddar…
R
Passa även på att göra 2 till hål, 1 nere vid hålet med Högtalarkablarna samt ett upp vid stativet.

Så kan ni dra hdmikabel samt ström mellan dessa i väggen så har ni inga synliga kablar till tv:n sen.

Har likadan dragning hemma gällandes högtalarkablarna och sen som ovan för ström och hdmi👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.