Byggahus.se

TV-avgiften ersätts av skatt

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Avgiften är idag 2340 kr per hushåll med tv och föreslås bli 1308 kr per person över 18.
    Då vill jag veta några grunddata:
    Hur många % av hushållen idag betalar tv-avgift?
    Hur många vuxna över 18 år bor det i snitt i varje hushåll?
    Vad blir då det totala uttaget med föreslaget, kontra intäkten idag?
    Hur mycket utrymme för en sänkning uppstår tack vare att Radiotjänst läggs ner?

• Laddar…
  3. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Borde bli ett stort överskott som du skriver @martin43
    Men att det skulle bli en sänkning är nog att hoppas för mycket tror jag.

Hörde siffror på att 17% sagt upp sitt innehav.

Läste att det blir 8,7mdr till public service, medans hela landets kultur kostar 8mdr?

Märkligt att det inte går att avsäga, likt kyrkoskatten.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 5
    Varför ska man bli tvungen att betala trots att man inte har någon TV-utrustning?

Jag skulle föreslå att det nuvarande systemet behålls, men att man som licenshavare får ut inloggningsuppgifter som man behöver för att få tillgång till SVT Play o.d., och att den som saknar licens inte får tillgång.

Vissa har bara dator och tittar bara på Youtube eller utländska play-tjänster. Om ett inloggningssystem skulle krävas för att få tillgång till svenska Play-tjänster via internet så skulle Radiotjänst ju kunna se till att de hushåll som inte har TV-licens inte får tillgång till SVT Play.

• Laddar…
  5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Tanken med publicservice är att alla ska ha tillgång till den. En statlig betal-TV finns det ingen som vill ha.

• Laddar…
  6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Det är samhällsnyttigt att ha oberoende media som är fritt tillgängligt för alla.
    Granskning av staten och stora ekonomiska maktblock är bra för hela samhället och inte enbart de som tittar/lyssnar.
    Att man vid krig eller katastrofer har en kommunikationskanal till folket är också viktigt för samhället.
    Så jag tycker att det är rimligt att alla bidrar till systemet. Och då är det ett bra förslag att bygga in det i skatten, även om det också finns andra lösningar som skulle vara bra

7. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 16
    Problemet är att de är väl medvetna om att om det var valfritt att stödja SVT/SR så skulle de flesta hoppa av och det skulle leda till problem med finansieringen. Samma sak har väl hänt med svenska kyrkan?

Jag vill inte betala för SR/SVT då jag inte använder deras tjänster, inte är de särskilt neutrala heller... tyvärr!

Det intressanta är att det ser ut att bli dyrare för normala hushåll bestående av två personer.

• Laddar…
  8. engs
    Medlem Nivå 8
    Cornu kan väl ofta dra lite väl långt gånga slutsatser, har inte fördjupat mig i källan själv. Men förrutom detta att det ska tas på skatten. Verkar det finnas fler aspekter.
    http://cornucopia.cornubot.se/2017/10/svt-och-sr-forvandlas-till.html

"En mycket självgod utredningsordförande Sture Nordh var helt tydlig på presskonferensen att SVT och SR får "sätta egen agenda".".

Trodde målet med PS var oberoende och objektivitet. Inte att sätta någon som helst agenda?
    (även om vi är många som inte håller med att de lyckats med objektiviteten så bra till idag låter det oroväckande om de nu uppmuntras till att sätta en agenda, oavsett vad den är).

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Nivå 22
    Och hur länge tror du att det skulle dröja innan inloggningsuppgifter sprids omkring i forum, Facebook mm.?
    Men hur SVT, SR och UR ska få betalt finns det ju en annan tråd om.

10. engs
    Medlem Nivå 8
    Håller med om det nu bara var detta, men vari detta ryms att sända melodifestivalen, diverse andra nöjesprogram, sport osv?

Sen kan jag tycka att de ofta inte granskar makten, tvärtom har man på senare år allt mer granskat och hängt ut enskilda personer. Typ sjuksköterskan som anonymt på en blogg larmade om problem i vården hängdes ut med namn av PS som om denna var någon brottsling. Medan man å andra sidan inte alls granskar hur politikerna sköter densamma i liknande utsträckning.

• Laddar…
  11. H
    Medlem Nivå 6
    Ett otroligt dåligt förslag. Sänk avgiften till nån hundralapp mo året och ta bort t.ex. SVT2 och ha bara en kanal SVT där allt "public service" får samsas. Dvs bort med alla filmer, tvserier som jag inte är intresserad av att sponsra. Det ska vara dokumentär, nyheter, kultur och lite språka på serbokratiska. Inte Morden i Midsomer... det ska inte vara skattefinansierat öht.

Idag kan man åtminstone avsäga sig det hela om man inte nyttjar det som vi inte gör...

• Laddar…
  12. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Det blir lite dyrare för ett hushåll med två personer och billigare för ensamhushållen. Personligen kan jag tycka det är rimligt.

En parantes: För många år sedan så satt jag i en bostadsrättförening där andelstalen var helt galna. Andelstalen byggde på antal kvadratmeter varje lägenhet hade. Det som var absurt var att två identiska lägenheter kunde ha olika antal kvadratmetrar eftersom det var plockat från handskrivna, gulnade papper. Man kontrollmäte lägenheterna och räknade om andelstalen. Samtidigt sänktes avgifterna. Det var då några som klagade på att de fick mindre sänkning av avgiften än andra. Att de blivit sponsrade fram tills nu tänkte man inte på. Jag tänkte lite samma när det gäller att det blir dyrare för de som är två vad gäller kostnad för tv/radio.

• Laddar…
  13. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Siffror från Radiotjänst:

År 2015 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,7 miljarder kronor (7 756 100 tkr) enligt beslut från riksdagen.

• SVT, ca 59 procent, 4 566 000 tkr
    • Sveriges Radio, ca 36 procent, 2 787 000 tkr
    • UR, ca 5 procent, 403 000 tkr
    Om man vill att endast de som tittar på tv ska betala och få en inloggning till tv, hur löser man då de knappa 2,8 miljarderna till Sveriges Radio. På samma sätt?

14. engs
    Medlem Nivå 8
    Sälj ut alla kanaler utom en TV- och en radio-kanal.
    Fondera vinsten och låt räntan från den fonden betala de kvarvarande kanalerna som inte ska sända några nöjesprogram och liknande. Räcker det inte alls, skjut då till skattemedel.

• Laddar…
  15. S
    Medlem Nivå 1
    Att man kan använda 7-8 miljarder på sådan skit ! Får inte ens in signaler där man bor, men betala ska man.

• Laddar…