1 161 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
TV antenn uppsättning
OK nu ska man kanske erkänna att idag kanske inte många använder antenner då det finns IPTV och parabol men jag har tänkt att sätta upp mina två antenner och behöver då lite råd.
För det första så är det en UHF antenn (Stor modell) och en VHF (Lite mindre) och båda ska upp på en 3x1,5m maströr (38mm)
Så totalt är det 4,5meter maströr och då kommer det upp två frågor
1) hur mycket ska sticka upp och hur mycket ska vara på "väggen"
Har två grova fästen att sätta upp plus så kommer jag sätta upp ett fäste vid taket då det är ett slags JR klammer som följde med (2 st totalt)
Ska det vara typ 1/3 dvs 1,5 meter på väggen och 3 meter uppe i luften?
Tanken är att ha den stora UHF antennen längst upp och VHF en bit ner och då kommer vi in på fråga nr 2 och det är hur stor avstånd ska det vara med UHF och VHF antennen när den sitter på maströret?
Allt detta kommer sitta på förrådet då jag inte vill sätta upp det på mitt tvåvånings radhus (Känns även mer säkrare)
För det första så är det en UHF antenn (Stor modell) och en VHF (Lite mindre) och båda ska upp på en 3x1,5m maströr (38mm)
Så totalt är det 4,5meter maströr och då kommer det upp två frågor
1) hur mycket ska sticka upp och hur mycket ska vara på "väggen"
Har två grova fästen att sätta upp plus så kommer jag sätta upp ett fäste vid taket då det är ett slags JR klammer som följde med (2 st totalt)
Ska det vara typ 1/3 dvs 1,5 meter på väggen och 3 meter uppe i luften?
Tanken är att ha den stora UHF antennen längst upp och VHF en bit ner och då kommer vi in på fråga nr 2 och det är hur stor avstånd ska det vara med UHF och VHF antennen när den sitter på maströret?
Allt detta kommer sitta på förrådet då jag inte vill sätta upp det på mitt tvåvånings radhus (Känns även mer säkrare)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Har ni sändningar på VHF?
Protte
Protte
Klicka här för att svara