Byggahus.se

Turordning vid byggande av lösvirkeshus?

1. KarolinaOrnstedt
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 110 inlägg

KarolinaOrnstedt

Lösvirkesbyggare
    Jag och sambon ska bygga ett fritidshus ca: 65 kvm byggyta (halva huset kommer ha loft) i lösvirke nästa år. Vi har gjort markberedning och har SNART äntligen lyckats få bygglovet beviljat (känns som det tagit nästan ett år bara att söka förhandsbesked, stycka av tomt, överlåta tomt, söka tillstånd om avlopp och slutligen söka bygglov).

Hur som helst, vi har tänkt detaljplanera så noggrant det bara går under vintern för att bygget ska gå så smidigt som möjligt när vi startar i vår. Tittade lite på den här sidan: https://www.byggahus.se/bygga/arbetsmomenten-vid-ett-husbygge och det är ju en bra start men som många påpekar rätt så ofullständigt och blandad detaljnivå.

Förutsatt att avlopp, vatten, el är framdragit och plintarna står på plats så har vi som steg 1 tänkt få upp ett väderskyddat och tätt skal och det är turordningen för det jag funderar lite över nu. Då tänker jag själv ungefär (med risk för att jag kanske är lite blond nu och råkar namnge saker lite fel):
    1: Snickra ihop golvbjälklaget
    2: Snickra ihop stommar - Fråga: Vi tänker bygga även gavelspetsen här, finns det någon fördel med att platsbyggen den istället när stommen är rest och takstolarna är på plats?
    3: Montera vindskydd/papp + läkt (utvändigt) på stomme - Fråga: En del verkar spika på även panelen innan resning, vad är att föredra? Vi är ute på landet och har grannar med maskiner som kan hjälpa oss resa väggarna if panelen sitter på. Annars räknar vi med att våra handkraft räcker för resning.
    4: Resa stomme/stommar - Fråga: Snickrar man en stomme och reser den? Eller alla 4 och sen reser? Vi tänker bygga ihop dom på golvbjälklaget vilket verkar rekommenderas så antar att man bygger en och reser den?
    5: Snickra ihop stomme för bärande innervägg + resa den direkt
    6: Montering av takstolar och limträbalk (beställda från och konstruerade av firma)
    7: Någonstans under punkt 2-6 så målar vi väggpanelen så den är färdigmålad vid montering
    Nu går beskrivningen antagligen utför för jag är inte så insatt som jag kanske borde...
    8: Montera väggpanelen?? Fråga: När ska panelen på om den inte var monterad vid resning?
    9: Yttertak: Montera nät för luftspalten
    10: Yttertak: Spika på råsponten
    11: Yttertak: Montera delar av skorsten samtidigt som yttertaket byggs
    12: Yttertak: Lägg takpapp + strö- och bärläkt
    Huset ska ha tegel, men har man kommit såhär långt så är det ju ingen panik att få på det så vi kanske prioriterar annat först.
    13: Yttertak: Montera vindskivor på gavlarna - Fråga: Eller gör man det efter man lagt tegel kanske?
    14: Montera ytterdörr + altandörr
    15: Montera fönster
    16: Montera dörr- och fönsterblek + foder

Sen tänker jag att huset är vädersäkrat och steg 1 är färdigt, har jag missat något väsentligt? Konstig ordning? Ska någon el, vatten eller avlopp in här? Det ska det väl inte? Har sett någon video då man drar in elen i väggstommen här, ska det göras? Och man behöver väl inte göra något med golvet för att huset ska räknas som vädersäkrat? Huset står ju på plintar så det är ju förvisso öppet men det borde ju inte spela roll.

Alla eventuella tips, råd och motfrågor mottages tacksamt :)

• Laddar…
  2. KarolinaOrnstedt

KarolinaOrnstedt

Lösvirkesbyggare
    Ingen som har något tips eller synpunkter på upplägget/frågorna?

3. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Jag hade gjort så:
    1. golvbjälklag.
    2. bygg och res stommar till ytterväggar och bärande väggar.
    3. Takstolar och tak på fram till takpappen så att man så snabbt som möjligt får ett tätt tak.
    4. vindskydd på väggar så att det inte regnar in.
    5. tätat fönstergluggar temporärt med plast.
    6. Sen hade jag börjat fundera på panel och resten av yttertaket.

Bygg alla stommar färdigt och res dom på en gång.
    Fördelen med att bygga stommarna färdiga med vindskydd, luftspalt och panel innan man reser dom är att det går snabbare. Allt man kan göra på marknivå går snabbare. Nackdelarna är att väggarna blir väldigt tunga och ni behöver ordentliga maskiner för att resa, samt att väggarna måste vara väldigt exakt byggda. En enkel regelstomme är förlåtande och den kan man justera i våg samtidigt som man reser stommen. Är panelen där färdigt så gäller det att väggarna passar perfekt.

• Laddar…
  4. KarolinaOrnstedt

KarolinaOrnstedt

Lösvirkesbyggare
    Tack för svar, det blir nog så att vi satsar på att resa stommarna enbart och ta panelen i ett senare skede. Som "hobbysnickare" känns det tryggare att välja den lite mer förlåtande metoden även om det kanske tar längre tid, det får det kosta.

Håller tummarna för att det kanske finns fler inspel från andra.. !

5. SiggiGBG
    Självbyggare · Göteborg · 14 inlägg

SiggiGBG

Självbyggare
    Mitt tillägg till den utmärkta ordningslistan som Finndjävel skreb... länkar även till en gammal video, som är hyfsad till sin ordning

Jag hade gjort så:
    1. golvbjälklag.
    2. bygg och res stommar till ytterväggar och bärande väggar. (en i taget, staga upp väggarna)
    3. Takstolar och tak på fram till takpappen så att man så snabbt som möjligt får ett tätt tak.
    4. vindskydd på väggar så att det inte regnar in.
    5. tätat fönstergluggar temporärt med plast.
    6. Sen hade jag börjat fundera på panel och resten av yttertaket.

6. KarolinaOrnstedt

KarolinaOrnstedt

Lösvirkesbyggare
    Varför inte vindskydd och läkt redan innan man reser stommarna?

Vi har spanat massa på Enkelstuganfilmen, tycker den är väldigt bra. Blir dock samtidigt lite nervös över att den är så gammal men det borde väl inte göra någon skillnad för bygget av stommen iaf :)

7. SiggiGBG
    Självbyggare · Göteborg · 14 inlägg

SiggiGBG

Självbyggare
    Jag tycker det är enklare att hantera väggarna vid resning utan papp på, ex om det blåser lite blir de ett segel och det är ju inte precis stadigt i början. Sedan riskerar en att skada den under tiden. Men det är ingen stor sak, en gör liksom inte fel med det ena eller det andra sättet som jag ser det.

Filmen är gammal men mycket material som producerades av Svenska trä är bra ändå. Det är ju skillnad i vissa saker numera, ex isolering, tätskikt, vi är ju mer medvetna idag om energiåtgång för uppvärmning. Men den e ju lite av en snickarskola :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.