Byggahus.se

Tunnast möjliga grund på berg

1. J
    Medlem · Stockholm · 58 inlägg

Johan111

Medlem
    Planerar ett Attefalls med sovloft och takterrass.
    Av naturliga själ blir då varje centimeter på höjden viktig för att kunna hålla mig inom 4m.

- Vill helst inte spränga/spräcka då platsen är otillgänglig.
    - Vill helst ha gjuten platta med golvvärme.
    - Har i princip alltid vatten som sipprar längs berggrunden under, så dräneringsfrågan blir viktig

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    grund.JPG

Hur kan jag lösa dränering och isolering på effektivast/tunnast sätt?
    Får jag bygga hela vägen ut på stödmuren?

Klurigt värre...någon som har några tips idéer? :)

Tack!

Mvh
    Johan

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför göra en mur som samlar på sig en massa vatten som tydligen kommer uppifrån , och som kan frysa i nederkant , ställ stugan på plintar som ankras i berget , och gjut balkar på plats eller köp och lägg på stolparna , behövs nog en balk på mitten för bärigheten , sedan ett bjälklag med isolering , spån och utegips på med flera lager primer , färdigt för gjutning med golvvärme ( vilken sorts värme ) , samt bräda in framsidan

3. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 460 inlägg

Oldboy

Medlem
    En mur är inget problem så länge som det finns dräneringshål på lämpliga ställen nertill mot berget.
    Plintar fungerar också.
    Är väl mest en utseendefråga nerifrån. En grundmur/vägg, eller öppet inunder, eller ngn form av täckande spalje eller likn.

4. J
    Medlem · Stockholm · 58 inlägg

Johan111

Medlem
    Tack för ert engagemang.

Muren kommer byggas först, och kräver marklov då den på vissa ställen kommer vara 2m hög.
    När jag bygger den vill jag dock ha en höjd så att jag i framtiden har möjlighet att sätta ett attefall ovanpå. Ett attefall på 2m höga plintar i ytterkant skulle begränsa byggnadshöjden för mycket tyvärr.

Det jag funderar på är hur nära berget jag kan få färdig golvhöjd till höger i bilden, 20cm makadam, 20cm dränering + 10cm cellplast i kantelement + 20-30cm sula blir i högsta laget....

5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Går inte att säga på skiss , det måste vägas av

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.